Gemt

Mediepolitikken skal styrke det private danske tv-marked

Til det kommende medieforlig har Dansk Erhverv fire konkrete forslag, der vil bidrage til at styrke det private danske tv-marked og dermed finansiere produktionen af dansk indhold.

Nyhed

Dansk Erhverv | POLITIK - 9. FEBRUAR 2018

De digitale medier har aldrig været mere mangfoldige end nu, og det præger naturligvis debatten om Danmarks fremtidige mediepolitik. Regeringen fremlægger formentlig sit udspil i løbet af de kommende par uger, så de politiske forhandlinger er allerede godt i gang, og i orkanens øje befinder DR sig.

”Debatten er desværre primært blevet en debat om DR’s størrelse, men det er for simpelt. Dansk Erhverv bakker naturligvis op om, at DR ligesom resten af den offentlige sektor skal effektiviseres, ligesom DR skal sende endnu flere produktioner ud af huset til private virksomheder,” siger markedsdirektør Mette Feifer, Dansk Erhverv, og fortsætter:

”Men det er mindst lige så vigtigt at se på DR’s rolle. DR skal være medspiller og ikke modspiller for det private kommercielle mediemarked, for den private finansiering af dansk indhold er faktisk større end den licensfinansierede. Så ved at styrke det private tv-marked, styrker man finansieringen af dansk indhold - den pointe går tabt, hvis debatten alene handler om, hvor stor DR skal være.”

DR skal understøtte i stedet for at undergrave det private tv-marked
Ifølge Dansk Erhverv skal DR være mere fokuseret end i dag og samtidig forpligtes til at samarbejde, så der bliver bedre plads til de private tv-aktører, som bidrager til at finansiere den danske indholdsproduktion.

”Medieforliget skal medvirke til, at DR understøtter i stedet for at undergrave det private tv-marked. For sådan opleves det desværre i dag, når man på DRTV kan streame udenlandske film og serier, som lige så godt kunne være blevet distribueret af private aktører,” siger Mette Feifer.

Dansk Erhvervs forslag er udformet i et tæt samarbejde med medlemmerne
Dansk Erhverv har en række konkrete forslag til det kommende medieforlig, som kan skabe mere fair konkurrence og et bedre samarbejde mellem DR og de private aktører på tv-markedet.

Forslagene er udformet i et tæt samarbejde med medlemmerne i Dansk Erhvervs mediepolitiske udvalg. Det tæller TDC, Waoo, Producentforeningen, Copydan, brancheforeningen Kreativitet & Kommunikation, IT-Branchen, FDA - Forenede Danske Antenneanlæg, Danske Forlag, Ifpi - musikselskabernes brancheorganisation, Musikforlæggerne og Dansk Live - interesseorganisation for spillesteder og festivaler.

Her er fire konkrete forslag
For det første skal DR i langt højere grad forpligtes til at samarbejde og have en åben og konstruktiv dialog med både kommercielle og kulturelle aktører på det private marked.

For det andet skal DR’s aktiviteter som streamingtjenesten DRTV afgrænses nøje og fokuseres på dansk indhold, så DR ikke agerer som en direkte konkurrent til de kommercielle aktører. Det er nemlig ikke en public service-opgave at streame udenlandske film og tv-serier, når private aktører sagtens kan gøre det samme. Markedet for eksempelvis engelsksprogede tv-serier som Barnaby eller Homeland skal overlades til private.

For det tredje skal DR’s programmer gøres tilgængelige for en bredere skare. For eksempel kan programmer som Broen, Forbrydelsen eller Hammerslag, som DR ikke længere selv sender, gøres tilgængelige for streaming hos de distributører, der i forvejen leverer DR’s kanaler igennem tv-pakkerne - og som bidrager til dansk indhold. Det vil skabe større udbredelse for produktionerne og samtidig betyde, at brugerne kan finde mere af det indhold, de foretrækker, hos den samme udbyder.

For det fjerde skal public service-puljen øges mærkbart med det formål at skabe mere dansk indholdsproduktion. Producenter skal have bedre muligheder for at ansøge om puljemidler i stedet for, at det alene er tv-stationerne, som i dag sidder tungt på puljen, og indgå i reelt co-finansierede produktioner. Det vil åbne markedet for flere aktører og skabe øget konkurrence - og i sidste ende bedre indhold til danskerne.

Inviterer alle partier til at drøfte forslag til mediepolitik
Dansk Erhvervs detaljerede forslag til mediepolitikken er nu sendt til folketingspartiernes medieordførere. Mette Feifer og hendes kolleger er i gang med at planlægge møder i de kommende uger med de enkelte medieordførere for at forklare og drøfte baggrunden for forslagene:

”Alle partier bliver inviteret. Men hvilke, vi især skal rette fokus mod, afhænger af, om der tegner sig et bredt eller smalt medieforlig,” siger Mette Feifer.

Dialog med kulturministeren
Dansk Erhverv har haft kulturminister Mette Bock til rundbordssamtale med vigtige medlemmer på medieområdet før jul, ligesom Dansk Erhverv deltog i kulturministerens såkaldte interessentmøder i efteråret 2017. Der er desuden dialog med embedsmændene i Kulturministeriet om mediepolitikken.

Ellers blander Dansk Erhverv sig i den igangværende offentlige debat. Både med indlæg i den trykte presse og ved at følge mediepolitiske udmeldinger på de sociale medier og kommentere dem løbende.

Dansk Erhvervs indspil til medieforhandlingerne 2018

pdf

Download

Kontakt

Sundhed, velfærd & oplevelse

Mette Feifer

Vicedirektør
Medarbejderprofil