Gemt

Neutral udvikling i januars detailsalg - mon Black Friday stadig kan mærkes?

Danmarks Statistik har offentliggjort tal for udviklingen i det danske detailomsætningsindeks frem til og med januar. De nyeste tal viser, at detailsalget var 0,2 pct. lavere i januar ift. december, når der tages højde for prisudvikling, samt effekt af sæson og antal handelsdage – faldet kommer efter et fald i december også.

Nyhed

dagens økonomiske kommentar af økonom jonas spendrup meyer

Dermed ser det ud til at danskerne stadig lider en smule af forbrugstømmermænd efter Black Friday i november, hvor detailsalget steg rigtig pænt. Kigger vi på årsvæksten, så har salget fra danske butikker løftet sig med 1,4 pct. i forhold til januar sidste år – det er en vækst, men ikke en høj vækst, set i lyset af de generelle privatøkonomiske forudsætninger. Detailsalget ligger generelt set også stadig under niveauet fra 2010 – og en del under niveauet fra før krisen i 2008.

Hen over det seneste år er det primært gruppen andre forbrugsvarer, der har trukket væksten op – omsætningen af disse varer er steget med 4,6 pct. ift. januar sidste år. For fødevarer og andre dagligvarer er der tale om en neutral udvikling, mens beklædning mv. er faldet med 5,4 pct.

Selvom det økonomiske opsving i Danmark udvikler sig pænt, så er detailhandel en af de brancher, som er strukturelt udfordret, hvilket den generelle udvikling i detailomsætningsindekset også viser. Niveaumæssigt ligger indekset en del lavere end under det økonomiske opsving i 00’erne. Nogle af de strukturelle udfordringer som danske butikker kæmper med i dag er eksempelvis, at vi i dag i højere grad prioriterer forbrug af tjenester (rejser, spise på restaurant mv.). Derudover benytter vi os i stigende grad af internettet, når der skal gøres køb – tidligere foretog vi næsten alle vores køb i en fysisk butik. Da internethandlen i nogen grad foregår på udenlandske netbutikker, så kommer salg via nettet kun delvist danske butikker til gavn.