{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Champagneglassene er tømt, kransekagen er spist, og i Dansk Erhverv fejrer vi det nye år med et politisk udspil med 23 forslag til bedre vækstbetingelser for kreative erhverv.
Debatindlæg af adm. direktør Jens Klarskov, Dansk Erhverv. Bragt i Berlingske Business den 9. januar 2018.
Alle virksomheder skal selvfølgelig være kreative, men nogle virksomheder har kreative produkter og ydelser som deres kernefokus. Og de virksomheder vil vi gerne sætte et fornyet politisk fokus på. Siden den tidligere regerings vækstplan for kreative erhverv blev fremlagt i 2013, har markedet udviklet sig, men potentialet er ikke blevet mindre.
Kreative erhverv spænder bredt fra virksomheder, der beskæftiger sig med PR, kommunikation og reklame til virksomheder inden for mode, design, musik, film, spil, litteratur og medier, og de beskæftiger i alt ca. 140.000 personer i Danmark. Kreative erhverv skaber eksport, innovation, vækst og fornyelse i Danmark, de sætter Danmark på verdenskortet, og de tiltrækker udenlandske forbrugere, investorer og virksomheder.
Med gunstige rammevilkår kan de kreative erhverv bidrage endnu mere til værdiskabelsen, end de gør i dag. Det vil gavne hele samfundet.
De kreative erhverv er inde i en positiv udvikling, og siden 2013 har den samlede omsætning været stigende. Dansk Erhverv vurderer, at de kreative erhverv omsatte for 326,9 mia. kr. i 2016, hvilket udgjorde 8,3 pct. af den samlede omsætning i alle brancher i Danmark.
De kreative erhverv bidrager også til værdiskabelsen i andre brancher. Det sker for eksempel, når PR og kommunikation løfter virksomheders salg og markedsføring på nye digitale platforme, når animationer gør patientvejledninger lettere at forstå, eller når organisationsdesign anvendes til at udvikle store og små virksomheder.
Dansk Erhvervs politiske udspil giver et samlet bud på, hvordan vi kan øge væksten i de kreative erhverv. Her foreslår vi en ambitiøs målrettet eksportindsats for kreative produkter.
Der er nemlig basis for et nyt dansk eksporteventyr. Allerede i 2016 nåede eksporten i de kreative erhverv op på samlet set 114,7 mia. kr., hvilket svarer til 8,4 pct. af dansk eksport. En ny eksportindsats kan forankres i Udenrigsministeriets innovationscentre og bl.a. bestå i at identificere markeder med særligt potentiale for eksport af kreative produkter fra Danmark.
Hjemmemarkedet rummer også et potentiale. Her foreslår vi blandt andet en større åbenhed over for nye kreative metoder og løsninger i offentlige udbud. Det kan ske ved, at de offentlige myndigheder i højere grad gør brug af funktionsudbud frem for detaljerede og dermed begrænsende krav. Kreative virksomheder lever nemlig i høj grad af deres metode, design og evne til at levere innovative løsninger, der ikke nødvendigvis kan beskrives millimeterpræcist.
Et nyt år venter. Lad 2018 blive året, hvor væksten i de kreative erhverv slår nye rekorder, og der skabes flere arbejdspladser og øget eksport.