{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Dansk Erhverv har længe opfordret regeringen til at sætte fokus på e-handel, og vi er derfor glade for, at den digitale vækststrategi indeholder en lang række tiltag, som vi har efterspurgt gennem flere år. Læs vurdering af regeringens digitale vækstplan fra markedsdirektør Henrik Hyltoft, Dansk Erhverv.
Dansk Erhverv | POLITIK - 30. januar 2018
Af Henrik Hyltoft, markedsdirektør i Dansk Erhverv
Vi har længe opfordret regeringen til at sætte fokus på e-handel, og vi er derfor glade for, at den digitale vækststrategi indeholder en lang række tiltag, som vi har efterspurgt gennem flere år.
Fokus på e-handel i små og mellemstore virksomheder
Det er positivt, at strategien har fokus på e-handel og digitalisering i de små og mellemstore virksomheder. Danske handelsvirksomheder er i front med digitalisering i forhold til EU-gennemsnittet, men, det digitale forspring til trods, er de udfordret, når det kommer til at udnytte det fulde potentiale af digitalisering, herunder at e-handle over grænserne. Vi bakker derfor op om regeringens initiativ om et digitalt løft af SMV’er, herunder vejledning om regler ved salg over grænserne og etablering af et tilbud om privat rådgivning om digitalisering og e-handel, som er skræddersyet den enkelte virksomheds behov. Dansk Erhverv driver selv et e-handelsnetværk og afholder mange arrangementer for vores medlemmer om e-handel og bistår gerne med udviklingen af dette initiativ.
En værdsat håndsrækning
Strategien er en værdsat håndsrækning, selvom den ikke afhjælper på de ulige konkurrencevilkår, danske e-handelsvirksomheder oplever, når udenlandske netbutikker sælger til danske forbrugere uden at betale moms og ikke efterlever forbrugerreglerne eller kravene til sikre produkter.
Disse ulige konkurrencevilkår er sammen med høje omkostninger i Danmark den væsentligste årsag til, at det er mere attraktivt for danske forbrugere at e-handle i udlandet end omvendt. Udenlandske forbrugere køber således kun for ca. 4,5 mia. kr. i danske netbutikker, hvorimod danske forbrugere køber for ca. 35 mia. i udenlandske. Dansk Erhverv opfordrer derfor til, at en styrket indsats for mere fair konkurrencevilkår ved e-handel kan blive emne for en kommende strategi.
SMV : Digital
Den digitale vækststrategi lancerer et nyt program, SMV:Digital, som skal understøtte, at SMV’erne får et digitalt løft. Programmet skal fremme koordination og sammenhæng mellem forskellige offentlige og private indsatser og aktiviteter, som har fokus på digital omstilling. Det skal samtænkes med en forenkling af erhvervsfremmeindsatsen og bl.a. tilbyde tilskud til privat rådgivning om de digitale muligheder og styrke e-handel over grænserne. Der er afsat 10 mio. kr. i 2018 og 20 mio. kr. årligt i 2019-2021. Dertil kommer yderligere ca. 50 mio. kr. fra regionale midler.
Oprettelse af e-handelscenter
Det fremgår desuden, at der skal oprettes et e-handelscenter. Det er ikke uddybet nærmere, hvordan rammerne for dette bliver. Såfremt det skal forstås som én indgang til de offentlige aktiviteter og den koordination, der omtales, er vi positive. Der er dog ikke brug for nye institutioner, men at for at de eksisterende taler sammen, og at virksomheder kun møder én indgang.
Vejledning om e-handel over grænserne i EU
Regeringen vil også vejlede om regler, når der e-handles over grænserne i EU, ligesom der skal være rådgivning om e-handel på ambassaderne på de mest centrale markeder. Det er en imødekommelse af et mangeårigt ønske fra Dansk Erhverv og et af de e-handelsinitiativer, vi er meget glade for. En af de store barrierer, som danske virksomheder møder, når de vil sælge online til kunder i andre lande, er, at der ikke er nogen steder, hvor de kan få et overblik over hvilke regler, produktstandarder og præferencer, de skal rette sig efter. Her vil det nye initiativ hjælpe.
Fem principper for fremtidig lovgivning
Et af de initiativer, vi håber vil få størst effekt, er at regeringen indfører fem principper for fremtidig lovgivning, som bl.a. vil gøre det obligatorisk for myndighederne at vurdere, om erhvervsrettet regulering er teknologineutral, enkel, helhedstænkende og brugervenlig. Ligeledes vil regeringen udføre nabotjek ved ny lovgivning.
Det er en virkelig god nyhed, for vi oplever i stigende grad lovgivning, som ikke har tilstrækkeligt udgangspunkt i virkeligheden og derfor bliver unødig byrdefuld.
Alt i alt er det en god dag for digitalisering og e-handel i Danmark.