Gemt

Infrastrukturens udvikling mangler fart

Danskere foretrækker bilen, når de skal vælge transportmiddel, men det halter med investeringerne i vejnettet. 74 af landets 98 kommuner har valgt at bruge færre penge på infrastruktur i 2017 end i 2010.

Nyhed

Langt de fleste danskere foretrækker at tage bilen, men udviklingen af det danske vejnet følger ikke med i samme tempo som de danske biler. Antallet af personbiler i Danmark er siden 2010 steget med mere end 345.000.

En tendens, som politikerne ifølge Dansk Erhverv bør tage som et klart signal fra de danske vælgere. Ikke alle danskere har et transportbehov, der effektivt kan dækkes af den kollektive transport. Derfor må de folkevalgte også lytte til danskernes ønske om øget frihed i deres transport.

Danskernes stigende lyst til at transportere sig ved hjælp af personbiler medfører også et øget pres på det danske vejnet. Derfor slår Dansk Erhverv også alarm overfor de mangelfulde investeringer i udbygning af infrastruktur og vedligeholdelse af det etablerede vejnet. Danskerne bruger nemlig store dele af deres dag på at transportere sig til og fra arbejde. Dansk Erhverv ser positivt på danskernes villighed til at være mobile i forhold til en arbejdsplads, men udbygningen af vejnettet er nødt til at følge med denne villighed.

Stor samfundsøkonomisk udgift
Det er et stort samfundsmæssigt problem, hvis vi ikke sikrer borgerne de bedst mulige forudsætninger for at være mobile. Hver gang en medarbejder skal bruge unødvendigt lang tid på at komme til eller fra arbejde, mister både virksomheden og medarbejderen tid, der kunne være brugt mere fornuftigt. Denne tid kunne være brugt på enten arbejde, hvor medarbejderen ikke tænker på, om der er kø på vej hjem, eller på at være sammen med familien.

Danskernes mobilitet er stigende, men hvis besparelserne på infrastruktur fortsætter, kan det ifølge Dansk Erhverv ikke undgås at have negative konsekvenser for mobiliteten. Den nuværende opadgående kurve for danskernes mobilitet vil knække og få konsekvenser for både den enkelte borger og virksomhederne. Mobiliteten skal sikre en mere tilpasningsdygtig arbejdskraft og mere frihed for både den enkelte og for virksomheder, der er afhængig af infrastrukturen. Både når det gælder medarbejdere og gods.

Transporterhvervene er afhængige af infrastrukturen
Det er nemlig ikke kun persontransporten, der skal være plads til på de danske veje. Også de mange lastbiler, varebiler og andre former for erhvervstransport anvender hver eneste dag det danske vejnet til at bringe varer frem til butikkerne og ind og ud over grænserne.

Transporterhvervet er afhængige af en optimal infrastruktur og med den nuværende mangel på investeringer, skabes der langt fra de bedste arbejdsvilkår for denne del af det danske erhvervsliv. Sikkerhed og effektivitet er nøgleord for den danske infrastruktur. Vi skal sikkert og hurtigt kunne komme fra A til B og transportere varer rundt i landet. Derfor skal vi skabe plads på vejene, så vi undgår farlig og tidskrævende trængsel. Det kræver også investering i asfalt.

En stærk infrastruktur, styrker mobiliteten i samfundet. Dermed sikres effektiv transport for både personer og varer. Denne mobilitet er et fundament for erhvervslivets produktivitet og konkurrenceevne.

Derfor anbefaler Dansk Erhverv også at der tages hensyn til danskernes ønske om mobilitet og at dette fundament fremtidssikres allerede nu og løbende fremadrettet. Det, vi har behov for, er en samlet plan for, hvilken infrastruktur der skal bygges, i hvilket tempo den skal bygges og hvordan den skal finansieres. Planen skal have et bredt politisk flertal bag sig, så den er sikret gennem flere valgperioder. Bygning af infrastruktur tager nemlig tid.

Læs også historien i Berlingske Business: Infrastrukturens udvikling mangler fart

Kontakt

Transport

Jesper Højte Stenbæk

Fagchef for transport og infrastruktur
Medarbejderprofil