{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Dansk Erhverv advarer nu mod, at der pilles ved parkeringsreglerne for danske rastepladser. Øgede restriktioner vil ramme branchen hårdt, og regningen vil blive sendt videre til danske forbrugere.
Det har været fremme i pressen, at politikerne arbejder med enten 3, 11 eller 24 timers tidsbegrænsning for lastbilers parkering på motorvejsrastepladser. Det vækker bekymring og kritik hos Dansk Erhverv. Regeringens mål er at ramme udenlandske chauffører, men også danske speditører, vognmænd og chauffører vil få sværere ved at drive forretning.
”Et indgreb vil føre til højere transportpriser, hvilket i sidste ende ikke kan undgå at ramme danske forbrugere. En anden konsekvens vil være, at priserne på danskproducerede varer bliver højere, og det vil skade eksporten,” siger Jens Klarskov, administrerende direktør i Dansk Erhverv.
Kan starte domino-effekt
Jens Klarskov advarer desuden om, at hvis Danmark indfører skrappe restriktioner, så er der en risiko for, at andre EU-lande følger trop.
”Det er højest tænkeligt, at hvis Danmark går ned ad denne vej, så vil andre lande overveje at gøre det samme. Altså, at vi kommer til at se en slags kedelig domino-effekt. Det giver branchen voldsomme logiske udfordringer i forhold til at få chaufførtiden til at stemme med de gældende regler, og øget tid kan kun komme fra flere chauffører. Der er allerede mangel på chauffører i EU, og dette vil forstærke manglen voldsomt. Det kan ikke underdrives, hvor skadeligt dette tiltag vil være for transportbranchen,” siger Jens Klarskov.
Flere lastbiler på vejene
Erhvervsorganisationen spår desuden, at parkeringsrestriktioner fra dag ét vil medføre øget trafik på de danske landeveje.
”Der er ingen som helst tvivl om, at vi vil se et øget trafikpres på vores veje. Det sker på et tidspunkt, hvor presset på infrastrukturen aldrig har været større. På den baggrund efterspørger vi en lovgivning, der giver chaufførerne mulighed for at holde deres lovpligtige pauser, og samtidig fjerner de biler, der optager rastepladserne unødvendigt længe,” siger Jens Klarskov.