Gemt

Bruger du influenter i din markedsføring? Få tjek på reglerne

Det kan være oplagt at markedsføre sit produkt igennem en influent – men husk at være skarp på reglerne, så du undgår skjult reklame.

Nyhed

Dansk Erhverv | E-handel - 4. juli 2018

Mange virksomheder bruger bloggere, YouTube’ere og andre influenter i deres markedsføring på sociale medier. Reglerne for skjult markedsføring kan dog være en jungle, og det kan være let at overtræde reglerne - særligt når du har med influenter at gøre, der både bruger deres kanaler som privatpersoner og som reklamesøjler.

Markedsføringslovens paragraf 6, stk. 4 forbyder skjult reklame, og i enhver omtale af et produkt, skal det derfor være tydeligt for modtageren, at der er tale om reklame. Det gælder uanset hvilken kanal, platform eller medie, som man viser reklamen i. Reglerne er altså de samme, uanset om du markedsfører dig via en avis eller en blog.

Virksomheder, der markedsfører sig til børn, skal være ekstra opmærksomme på at deklarere reklamen tydeligt, da denne målgruppe anses som værende mere modtagelig overfor markedsføring.

Hvornår er SoMe-indhold reklame? 
Hovedreglen er, at har virksomheden en kommerciel hensigt, dvs. en kommerciel interesse i at influenten omtaler virksomheden eller dens produkter, så er der tale om reklame.

Hvis virksomheden indgår aftaler med influenter mv. om, at de skal reklamere, så er der altid en kommerciel hensigt, og så skal alle opslag, indlæg, video mv., som influenten udarbejder, hvor virksomheden eller dens produkter indgår, ”deklareres” korrekt, dvs. med en reklamemarkering. 

Det er et krav, at reklamemarkeringen af opslaget er tydelig og ses med det samme, hvorfor reklamemarkeringen altid skal være i starten af opslaget, og - hvis det er en video - i begyndelsen.

Følgende reklamemarkeringer er accepteret af Forbrugerombudsmanden:

  • ”Reklame”
  • "Annonce”

Q&A: 4 spørgsmål til markedsføring via influenter


Q: Hvor skal reklamemarkeringen fremgå af markedsføringen? Må influenten selv bestemme, hvor reklamen angives i f.eks. et opslag?

A: Nej, modtagere af markedsføringen skal kunne se, at der er tale om en reklame, inden de forholder sig til virksomhedens produkt. Derfor skal reklamemarkeringen fremgå i starten af et opslag eller i begyndelsen af en video.

Q: Er der nok, at influenter ”tagger” virksomheden i en omtale og dermed indikerer, at der er tale om reklame?

A: Nej, det skal fremgå mere tydeligt, at der er tale om reklame. Du bør derfor som virksomhed aftale med influenten, hvordan vedkommende markerer markedsføringen, så du er sikker på, at det bliver gjort i overensstemmelse med markedsføringsreglerne. 
Det er heller ikke tilstrækkeligt, hvis influenten skriver ”i samarbejde med” efterfulgt at virksomhedens navn.

Q: Influenten linker til virksomhedens webshop. Er det reklame?

A: Ja, links skal også markeres som reklame, når der er en kommerciel hensigt bag. Du bør bede influenten om at indsætte en reklamemarkering før linket.

Q: Influenten kontakter virksomheden og beder om gratis produkter – og tilbyder at omtale virksomhedens produkter uden at kræve betaling. Er det reklame?

A: Ja, selvom influenten selv tager initiativ til omtalen, så har virksomheden stadig en kommerciel interesse i omtalen, hvorfor omtalen er reklame.

Er du i tvivl, så spørg Dansk Erhverv
Er du medlem af Dansk Erhverv, er du velkommen til at kontakte os for at få en vurdering af din markedsføring.

Du kan også læse Forbrugerombudsmandens vejledning: Gode råd til influenter om skjult reklame.

Kontakt

Handel

Martin Jørgensen

Advokat & Fagchef for Markedsføringsret
Medarbejderprofil