{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Det kan være oplagt at markedsføre sit produkt igennem en influent – men husk at være skarp på reglerne, så du undgår skjult reklame.
Dansk Erhverv | E-handel - 4. juli 2018
Mange virksomheder bruger bloggere, YouTube’ere og andre influenter i deres markedsføring på sociale medier. Reglerne for skjult markedsføring kan dog være en jungle, og det kan være let at overtræde reglerne - særligt når du har med influenter at gøre, der både bruger deres kanaler som privatpersoner og som reklamesøjler.
Markedsføringslovens paragraf 6, stk. 4 forbyder skjult reklame, og i enhver omtale af et produkt, skal det derfor være tydeligt for modtageren, at der er tale om reklame. Det gælder uanset hvilken kanal, platform eller medie, som man viser reklamen i. Reglerne er altså de samme, uanset om du markedsfører dig via en avis eller en blog.
Virksomheder, der markedsfører sig til børn, skal være ekstra opmærksomme på at deklarere reklamen tydeligt, da denne målgruppe anses som værende mere modtagelig overfor markedsføring.
Hvornår er SoMe-indhold reklame?
Hovedreglen er, at har virksomheden en kommerciel hensigt, dvs. en kommerciel interesse i at influenten omtaler virksomheden eller dens produkter, så er der tale om reklame.
Hvis virksomheden indgår aftaler med influenter mv. om, at de skal reklamere, så er der altid en kommerciel hensigt, og så skal alle opslag, indlæg, video mv., som influenten udarbejder, hvor virksomheden eller dens produkter indgår, ”deklareres” korrekt, dvs. med en reklamemarkering.
Det er et krav, at reklamemarkeringen af opslaget er tydelig og ses med det samme, hvorfor reklamemarkeringen altid skal være i starten af opslaget, og - hvis det er en video - i begyndelsen.
Følgende reklamemarkeringer er accepteret af Forbrugerombudsmanden:
Q&A: 4 spørgsmål til markedsføring via influenter
A: Ja, links skal også markeres som reklame, når der er en kommerciel hensigt bag. Du bør bede influenten om at indsætte en reklamemarkering før linket. Du kan også læse Forbrugerombudsmandens vejledning: Gode råd til influenter om skjult reklame. |