Gemt

De har leveret hits til Justin Bieber og Katy Perry - men kan også gavne dansk erhvervsliv

Sangskrivere, der har leveret verdenshits til Justin Bieber og Katy Perry, indgår gerne i et dansk samarbejde til gavn for turisme. Her er, hvad Danmark kan lære, når vi arbejder sammen med musikindustrien.

Nyhed

Dansk Erhverv | Turisme og oplevelse - 26. juni 2018

Bragt i Berlingske d. 30 maj 2018
Lars Ramme, Chef for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv, Berit Elmark, udviklingschef i VisitNordsjælland, og Niels Mosumgaard, formand for Danske Populær Autorer (DPA)

Holger Danske fik et anderledes besøg sidste år, da han næsten blev vækket af nogle af verdens dygtigste sangskrivere og producere, der havde fundet vej ned i kælderen under Kronborg.

Billeder af det gamle slot i Helsingør og Hamlets kranie blev spredt ud i et globalt netværk fra Los Angeles til Tokyo via Instagram og Facebook. Et netværk, man ikke kan købe sig til med noget marketingsbudget.

Hvad lavede kunstnerne i Helsingør? De arbejdede, skabte nye verdenshits i en kreativ proces, hvor to-tre sangskrivere og producere skrev i hold.

De kunne have gjort det i Los Angeles eller i Sydfrankrig, men fordi VisitNordsjælland kunne se brandingpotentialet i et tværfagligt samarbejde mellem musik og turisme, blev det i Danmark.

Co-writing camp
Projektet bestod af tre dele: En co-writing camp, hvor produktet blev skabt, nemlig nye musiknumre til det internationale marked. En branding og markedsføring af Nordsjælland, hvor deltagerne bl.a. boede i Hornbæk, besøgte Louisiana og havde musikstudier på Marienlyst Slot. Og endelig uddannelse af et vækstlag.
Sidstnævnte, da Helsingør Kommune sammen med Musikmetropolen gik aktivt ind i samarbejdet og fik etableret et vækstlagsforløb, hvor de professionelle sangskrivere og producere underviste regionens unge talenter.

Traditionelt kultur- og erhvervssamarbejde har ofte taget udgangspunkt i den klassiske mæcentanke, hvor kunsten ikke har kunnet overleve på markedsvilkår og derfor måtte støttes.

Der er stadig kunst, der ikke kan operere på markedsvilkår. Men der er også kunst, der trives allerbedst på markedet – f.eks. den musik, der blev skabt af de danske og internationale sangskrivere, der var i Helsingør sidste efterår.

De skaber musik til markedet og hit til artister som Katy Perry og Justin Bieber.
Her er man ikke bange for at se musikken som et produkt, der skal ud på hylderne, og derfor var samarbejdet mellem musikken og turismefaget så oplagt.

Ingen af erhvervene har håndgribelige produkter som bacon og pumper, og måske derfor er det ofte sådan, at turisme bliver kædet sammen med fritid og badebolde. Skæbnen for musikbranchen er tilsvarende, hvor musikbranchen ofte kædes sammen med kunst og støtteordninger. Det kommer eksempelvis til udtryk ved eksportfremstød, hvor begge brancher ofte betragtes som flødeskum på kagen eller det underholdende element.

Turisme giver milliarder
Men turismen er et af Danmarks store eksporterhverv. Når en udenlandsk turist bruger penge i Danmark, svarer det til, at en dansk produceret vare, service eller oplevelse bliver eksporteret til udlandet. De udenlandske turister forbruger for i alt 38,9 mia. kr. i Danmark. Turismen står dermed for 3,5 procent af den samlede danske eksport.

Samlet set omsatte musikbranchen for 7,5 mia. kr. i 2016, hvilket var en stigning på 23 procent i forhold til 2012. Et enkelt internationalt hit kan generere en omsætning på 100 mio. kr. Dertil kommer indtægter på livemusik, forlagsarbejde, sponsoraftaler, kommercielle partnerskaber og andre forretningsområder.

Musik skaber desuden kommerciel værdi i lang en række andre sammenhænge: Musik indgår ofte som et centralt element i kreative produkter og indholdsproduktioner såsom computerspil, film, TV og reklamer.

Kontakt

Turisme, oplevelse & kultur

Lars Ramme Nielsen

Branchedirektør
Medarbejderprofil