Gemt

Humøret fortsætter med at stige hos danske forbrugere – frem med klaphatten!

På dagen hvor det danske herrelandshold kan sikre sig billetten videre fra gruppespillet ved VM, synes den danske fodboldoptimisme at være større end set længe.

Nyhed

Dagens økonomiske kommentar af økonom Jonas Spendrup Meyer

Når man skal vurdere danskernes økonomiske optimisme, kigger man ofte på den såkaldte forbrugertillidsindikator fra Danmarks Statistik, og vi har fået nyeste tal for denne frem til og med juni.

Tallene viser, at forbrugertilliden tog endnu et hop opad til 10,6 juni sammenlignet med 9,3 i maj. Stigningen i juni kommer efter en stigning i maj, og forbrugertilliden ligger for tiden over det gennemsnitlige niveau fra de seneste seks måneder. Med andre ord trives den optimismen for tiden hos de danske forbruger, hvilket er positivt for dansk økonomi. 

Generelt set har forbrugerne været optimistiske i 2018, og det pæne niveau for forbrugertilliden synes at have trukket vækst i det private forbrug med sig. Vi danskere har dog også noget at have vores optimisme i. Jobskabelsen er fortsat med at imponere ind i 2018, vi oplever reallønsfremgang og samtidig er renterne fortsat lave, hvilket også er med til at stimulere humøret hos forbrugerne. Det fortsat pæne niveau for forbrugertilliden peger i retning af fortsat vækst i det private forbrug, hvilket dansk økonomi i høj grad har brug, da den danske eksport omvendt synes at kæmpe lidt med det for tiden.