Gemt

Ny energiaftale på vej

50 procent af energiforsyningen skal bestå af vedvarende energi i 2030, og energiafgiftslempelser for 3,5 milliarder kroner i 2025. Det er nogle af elementerne i regeringens nye energiudspil.

Nyhed

Regeringen har netop præsenteret sit udspil til de politiske forhandlinger om energipolitikken 2020-2030. Udspillet har været længe undervejs og bygger bl.a. på Energikommissionens rapport og Skatteministeriets afgifts- og tilskudsanalyser.

Hovedpunkterne i udspillet:

  • 50% af energiforsyningen skal bestå af vedvarende energi i 2030
  • Et mere markedsbaseret energi- og støttesystem
  • 15 mia. kr. til udbygning af vedvarende energi
  • Energiafgiftslempelser på 3,5 mia. kr. i 2025
  • En ny energispareordning
  • Reform af varmesektoren
  • Fremme genbrug af overskudsvarme

Betydelige afgiftslettelser
Der lægges op til at lempe afgifterne på el. Det skal ske ved at sænke den almindelige el-afgift fra de nuværende ca. 91 øre/KWh til 66 øre og sænke elvarmeafgiften fra ca. 40 til 15 øre/KWh.

Desuden får en række liberale erhverv på det såkaldte bilag 1 til elafgiftsloven de samme lave afgifter på deres elforbrug til proces som andre erhverv, hvilket betyder en betydelig reduktion af afgiften fra ca. 91 øre til 0,4 øre/KWh. Afgiftslettelserne har til formål at fremme overgangen til el fra andre energiformer, som er mere klimabelastende. Samtidig er det et skridt mod en mere lige beskatning af erhvervslivets energiforbrug, hvor Dansk Erhverv ønsker, at regeringen går videre og foretager en fuldstændig harmonisering, så erhvervslivets samlede energiforbrug og ikke kun procesforbrug pålægges EU's minimumssats.

En ny energispareordning med erhvervsfokus
Alle energiforbrugerne er hidtil blevet opkrævet samlet 1,5 mia. kr. via energiregningerne til energiselskabernes energispareindsats, der har ydet tilskud til diverse energiforbedringer i både husholdning og virksomheder. Ordningen er blevet voldsomt kritiseret for snyd, fejl og utilstrækkelig kontrol.

Der lægges med energiudspillet op til at erstatte ordningen med en helt ny ordning, der er rettet til erhvervslivet og som er finansieret med 400 mio. kr. årligt på finansloven. Dansk Erhverv er enig i behovet for at ændre den hidtidige ordning og mener, at finansieringen på finansloven kan være med til at skabe større politisk opmærksomhed og omkostningsbevidsthed. Dansk Erhverv er dog kritisk over for, at ordningen er målrettet virksomheders procesforbrug og mener, at den bør omfatte virksomhedernes samlede energiforbrug.

Det skal være lettere at genbruge virksomheders overskudsvarme I dag går der desværre megen varme til spilde fra virksomheders produktionsapparat, fordi det er besværligt at genbruge varmen til f.eks. opvarmning eller salg til fjernvarmeselskaber. Barriererne for genbrug af overskudsvarme består både af afgifter og en række bøvlede administrative krav. De administrative krav er især en forhindring for genbrug af overskudsvarme fra dagligvarebutikker, fordi der her er tale om forholdsvis små varmemængder, hvis værdi ikke står mål med de administrative byrder.

Regeringen vil mindske de administrative byrder for små overskudsvarmeprojekter og gøre afgiftssystemet mere ensartet. Desuden afsættes der en årlig pulje på 100 mio. kr. til genbrug af overskudsvarme. Dansk Erhverv er positiv overfor intensionen om at forbedre forholdene og ser frem til en bedre udnyttelse.

Den politiske situation
Regeringen har indledt politiske forhandlinger med Folketingets partier om udspillet, der skal føre frem til en endelig energiaftale. I Danmark har der været tradition for brede forlig om energipolitikken, hvilket regeringen gerne vil videreføre. På nuværende tidspunkt er det vanskeligt at vurdere, om der er udsigt til en aftale inden sommer.

Flere oppositionspartier har fremlagt egne energiudspil, der lægger op til en mere omfattende udbygning med vedvarende energi end regeringens udspil, imens regeringens støtteparti er noget tilbageholdende overfor at øge den samlede støtte til udbygning af vedvarende energi.