Gemt

Dansk Erhverv hilser undersøgelse af bookingportaler velkommen

Der er manglende konkurrence på området, når det gælder booking-portaler, er et problem for hotellerne, lyder det fra Dansk Erhverv. Erhvervsorganisationen er derfor positiv over for den undersøgelse af området, som erhvervsministeren netop har bebudet.

Nyhed

Mange bestiller hotelværelse gennem en bookingportal. Bookingportalerne er forholdsvis få og har en meget stor markedsandel. Det er problematisk i forhold til konkurrencen på området. Tidligere undersøgelser af området har vist, at der er endog meget små prisforskelle på de forskellige portaler, hvilket indikerer en svag konkurrence.

”Vi har længe i Dansk Erhverv sagt, at bookingsportalernes dominerende position er et problem. Blandt andet undersøgte vi sidste efterår bookingportalernes markedsandele. Undersøgelsen viste, at de to største aktører står for op mod 99,7 procent af det totale salg på værelser på bookingportaler for de adspurgte hoteller. Ser vi på markedet for online salg af ferieboliger, så ser virkeligheden helt anderledes ud. Derfor er vi glade for, at erhvervsminister Brian Mikkelsen netop har meldt ud, at han har bedt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen undersøge markedsforholdene. Det er der behov for,” siger Lars Ramme Nielsen, chef for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv.

Til gavn for forbrugerne
EU-Kommissionen har tidligere lavet en undersøgelse af effekten af afskaffelsen af de såkaldt brede prisklausuler i 10 medlemslande. Baggrunden er, at bookingportalerne i sommeren 2015 ændrede deres vilkår i kontrakterne med hotellerne, hvilket betød, at de brede prisklausuler blev afskaffet.

De brede prisklausuler dikterede tidligere, at hotellerne skulle sælge deres værelser til samme priser på alle de bookingportaler, som de samarbejdede med. Det vil sige, at de ikke må tilbyde bedre vilkår eller priser til en konkurrerende bookingportal. Men afskaffelsen af de brede prisklausuler har altså vist sig ikke at have den ønskede effekt.

”Nu glæder vi os til, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen får undersøgt sagen. For det er et stort behov for at finde en fornuftig løsning, så forbrugerne får adgang til konkurrencedygtige priser, hoteller får frihed til at sælge deres produkter i et marked præget af sund konkurrence, samtidig med, at de naturligvis betaler en rimelig pris for den markedsføring og distribution, som booking via bookingportalerne giver dem,” siger Lars Ramme Nielsen.