Gemt

EU bør sætte ind mod bookingportaler

Dansk Erhverv sætter sin lid til, at en ny undersøgelse i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens regi vil resultere i, at politikere og myndigheder skrider ind mod de to virksomheder, sidder på over 90 procent af online-udlejning af hotelværelser i Danmark.

Nyhed

Dansk Erhverv | POLITIK - 23. marts 2018 | Af Kristian Kongensgaard

Når turister og forretningsrejsende booker hotelværelser, sker det ofte online. Der er tilsyneladende mange forskellige portaler, men de fleste af dem er ejet af to virksomheder. De udgør reelt et duopol, der begrænser konkurrencen.

Med klausuler i samarbejdsaftaler har bookingportalerne ret til at diktere, at hotellerne ikke må sælge deres egne værelser til en lavere pris end den, som portalerne tilbyder.

Bookingportalerne er vigtige og nødvendige samarbejdspartnere
Portalerne beregner sig op til 25 procent for ulejligheden med markedsføring og distribution. Dansk Erhvervs medlemsvirksomheder i hotelbranchen anerkender portalernes berettigelse, men synes, at de er gået for vidt.

”Bookingportalerne er vigtige og nødvendige samarbejdspartnere for hotellerne. De er med til at sikre, at hotellernes produkter er synlige over for et internationalt publikum på velkendte online platforme, som turisterne anvender. Det er naturligvis til glæde for hotellerne. Samtidig sikrer portalerne, at turisterne får adgang til langt flere hotelværelser på én gang. Ingen danske hoteller har en størrelse eller styrke til at klare sig alene i konkurrencen om salg af hotelværelser på et globalt marked.

Men prisklausulerne sætter konkurrencen ud af spil, og provisionsomkostningerne er skyhøje,” siger Lars Ramme Nielsen, chef for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv.

Vi spiller gerne på flere heste
Lars Ramme Nielsen sætter nu noget af sin lid til en analyse af problemet, som erhvervsminister Brian Mikkelsen har bedt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om at gennemføre.

”Dybest set burde det være EU, der gennemførte en sådan undersøgelse på tværs af medlemslandene. Men det vigtigste er, at der nu sker noget, uanset om det er nationalt eller internationalt - og vi spiller gerne på flere heste,” siger Lars Ramme Nielsen.

Dansk Erhverv har tidligere forgæves forsøgt at få Europa-Kommissionen såvel som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til at tage problemet op. Nu ser det ud til, at begge forsøg måske vil lykkes.

Google er med til at drive konkurrencebegrænsninger
Europa-Kommissionen gennemførte ganske vist en stikprøve i 10 lande for godt et år siden, men resultatet var ikke entydigt. EU vil følge det op med en ny undersøgelse, men det er uvist hvornår.

”Dansk Erhverv anbefaler EU at tage fat i de to store globale online-spillere, Expedia Inc. og Booking Holdings, samt repræsentanter for det europæiske hotelerhverv for at finde en løsning på deres konkurrencebegrænsende adfærd. Det skal være en løsning til gavn for forbrugere og erhvervslivet,” siger Lars Ramme Nielsen.

Han mener, at det i høj grad også er Google, der markedsføringsmæssigt driver det konkurrencebegrænsende marked.

”Prøv selv at skrive ”hotel” i søgefeltet og se, hvad der kommer frem på de øverste pladser,” siger Lars Ramme Nielsen.

Sammenligner hotelbooking og feriehusudlejning
Lars Ramme Nielsen sammenligner markederne for hotelbooking og feriehusudlejning for at synliggøre, at der mangler konkurrence på hotelområdet:

”Online-markedet for udlejning af ferieboliger er i modsætning til hotelmarkedet karakteriseret ved et bredt udvalg af aktører. Danske feriehusudlejere har typisk aftaler med 15-20 platforme i et marked uden en entydig markedsleder. Det betyder blandt andet, at provisionssatserne for at formidle feriehuse er betydeligt lavere end for hotelværelser - på trods af, at ydelsen er den samme.”

Vi vil med glæde bidrage med indsigt og data
Derfor vil Dansk Erhverv som input til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens analyse sammenholde situationen på markedet for online salg af hotelværelser med konkurrencen på markedet for online salg af ferieboliger. Formålet er dels at vise, hvordan konkurrencen også kan sikres på hotelområdet. Dels at sikre, at feriehusmarkedet ikke ender i samme situation som hotellerne.

”Vi har med glæde taget imod styrelsens invitation til at bidrage med indsigt og data til undersøgelsen fra vores medlemmer. Vi vil sørge for, at det ikke bliver en syltekrukke. Erhvervsministerens initiativ giver os blot endnu mere blod på tanden til fortsat at forfølge dagsordenen, for vi har virkelig en god sag.”

Flere lande har allerede forbudt prisklausuler
I Tyskland, Frankrig, Østrig, Italien og Schweiz er prisklausuler blevet forbudt. I Sverige, Ungarn og Belgien er der taget politiske eller retlige skridt til at sætte en stopper for den manglende konkurrence.

I Danmark gennemførte Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i 2016 en stikprøveundersøgelse. Den konkluderede, at konkurrencesituationen trods alt var blevet forbedret, efter at de to store virksomheder bag portalerne havde indgået en frivillig aftale i 2015 om trods alt at slække lidt på prisklausulerne.

Dansk Erhverv var imidlertid ikke overbevist om, at det havde virket og satte en prisundersøgelse i gang, der blev offentliggjort i januar 2017. Konklusionen var, at konkurrencen fortsat var fraværende.

Kontakt

Turisme, oplevelse & kultur

Lars Ramme Nielsen

Branchedirektør
Medarbejderprofil