Gemt

2018 er et kanon campingår

Nye tal fra Danmarks Statistik cementerer, at der har været tale om et godt campingår med 4 procent flere overnatninger til og med september i år i forhold til sidste år.

Nyhed

pressemeddelelse den 8. november

 må bare sige, at der er god grund til smil på læberne rundt omkring på de danske campingpladser, hvoraf mange i disse dage lukker ned for vinteren. Det har nemlig været et godt campingår. Faktisk er camping den overnatningsform, der har bidraget mest til væksten i dansk turisme i år,” siger Lars Ramme Nielsen, chef for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv.

Fornyet optimisme
De nye tal giver fornyet optimisme i en hårdt presset campingbranche, som paradoksalt nok ikke har fået andel i væksten i dansk turisme de seneste år.

Mens der de seneste år er kommet flere og flere turister på danske hoteller og feriehuse, så har der været stilstand på campingpladserne. Væksten er gået campingpladserne forbi. Det er der flere årsager til vurderer Torben Frydenlund Rasmussen, formand for DK-Camp.

”Campingpladserne er underlagt mange uhensigtsmæssige afgifter. Det gør det relativt dyrt for vores gæster at campere i Danmark frem for i vores nabolande, og det medfører, at mange campingpladser ikke kan skabe nok overskud til tiltrængte nyinvesteringer. Campingreglementet spænder ben for, vores muligheder for at tilpasse produktet til det gæsterne ønsker og forventer i dag.”

De danske campingpladser har i de seneste 10 år mistet knap 1,5 mio. danske og udenlandske overnatninger. Det er et fald på 12 procent, viser tal fra Danmarks Statistik. I samme periode er der sket en fremgang i turismen på 7,6 mio. overnatninger, en vækst på hele 17 procent.

2018 kan være det skelsættende år, hvor udviklingen begynder at vende, vurderer Jens Brendstrup, direktør for foreningen OCFF (Outdoor-Camping-Ferie-Fritid).

”Camping vandt stort på det flotte sommervejr i år. Det viser med al tydelighed, at camping har potentiale. Men vi har brug for nogle bedre rammevilkår, der gør, at vi som branche er mindre vejrafhængige.”

Lang ventetid på bedre vilkår
I sommeren 2016 blev der indgået en bred politisk aftale om, at campingpladserne skulle have bedre muligheder for at drive og udvikle deres forretning. At der endnu ikke er sket nogen revision af campingreglementet har gjort, at campingbranchen lever i et vakuum, siger Jens Brendstrup.

”Uvished om, hvad en opdatering af campingreglementet vil medføre, har sat investeringerne på hold mange steder. Når reglementet en dag bliver opdateret, vil det kunne sætte en hel masse i gang ift. produktudvikling og tiltrækning af gæster. ”

Torben Frydenlund Rasmussen er enig i, at en opdatering af campingreglementet vil kunne skabe helt nye muligheder for at gøre camping attraktivt.

”Hvis campingpladserne får mulighed for at bygge større hytter, vil vi kunne leve op til de forventninger, som vi oplever hos nutidens campinggæster. Folk efterspørger i dag lidt mere plads og mere komfort end man gjorde førhen, hvor det var mere primitivt. ” 

Danske og udenlandske turisters overnatninger i Danmark, januar til og med september

 

2017 (jan.-sep.)

2018 (jan.-sep.)

Udvikling

Udvikling i pct.

Alle overnatningstyper

43.863.660    

44.881.805    

1.018.145    

2%

Hoteller

12.164.235    

12.353.865    

189.630    

2%

Feriecentre

3.181.735    

3.100.373    

- 81.362    

-3%

Camping

10.156.673    

10.610.317    

453.644    

4%

Vandrerhjem

1.570.103    

1.774.610    

204.507    

13%

Lystbådehavne

909.300    

1.046.153    

136.853    

15%

Feriehuse

15.881.614    

15.996.487    

114.873    

1%


Danske og udenlandske turisters overnatninger i Danmark, 2008-2017

Fakta om camping i Danmark

• Camping står med 10,7 mio. overnatninger for 20 procent af alle danske og udenlandske overnatninger i Danmark.
• 95 procent af campingovernatningerne foretages i perioden januar til september.
• DK-CAMP er en sammenslutning af mere end 280 selvstændige danske campingpladser
• Foreningen OCFF (Outdoor-Camping-Ferie-Fritid) repræsenterer en bred vifte af aktører indenfor campingbranchen

 

 

Kontakt

Turisme, oplevelse & kultur

Lars Ramme Nielsen

Branchedirektør
Medarbejderprofil