Gemt

Danskerne er vilde med Black Friday

Danskerne har taget shoppingfænomenet Black Friday til sig. En analyse fra Dansk Erhverv viser, at danskerne sidste år havde et merforbrug på 2,1 mia. kr., og Dansk Erhverv forventer, at danskerne vil handle for endnu mere i år.

Nyhed

pressemeddelelse den 23. november

Den den amerikanske shoppingdag Black Friday har for alvor bidt sig fast i danskerne. Sidste år handlede 34 procent på dagen for 2,1 mia. kr. og i år regner Dansk Erhverv med at endnu flere danskere får pengepungen frem fredag d 23 november.

”Vi oplever vækst i dansk økonomi, lav ledighed og rekordhøj beskæftigelse. Derfor forventer mange danskere at bruge flere penge ved Black Friday i år end sidste år. På den baggrund forventer vi også, at Black Friday igen i år bliver den største handelsdag i Danmark,” siger Tine Marie Andersen, politisk konsulent, Dansk Erhverv.

Black Friday ligger traditionelt fredagen efter den amerikanske helligdag Thanksgiving og i Danmark er den blevet synonym med starten på julehandlen.

”Mange danskere bruger Black Friday til at tage forskud på julehandlen. I 2017 var hver tredje køb på Black Friday en gave, og i år forventer vi, at knap halvdelen af købene vil være gaver. Det betyder også, at en del af julehandlen har rykket sig fra december til november”, siger Tine Marie Andersen.

Black Friday på nettet
Ser vi på dem, der I 2017 benyttede sig af Black Friday, var det 36 pct. som gjorde det i en netbutik, 38 pct. gjorde det i en fysisk butik, og 25 pct. valgte at Black Friday-shoppe både i fysiske såvel som i netbutikker. Black Friday er altså både noget, der finder sted online og i de fysiske butikker. Tal fra Nets viste, at det sidste år var 14 pct. af den samlede handel den dag, der skete på nettet.

”Vi ser en stigning i e-handlen, og Black Friday foregår både online og offline. Den største Black Friday-omsætning ender dog stadig i de fysiske butikker”, siger Tine Marie Andersen.

Black Friday forventes at slå rekorder igen i år

pdf

Download