Gemt

På trods af dalende forbrugertillid skal Black Friday nok lyse op

Danmarks Statistik har netop offentliggjort tal for forbrugertilliden frem til og med november i år. Forbrugernes økonomiske forventninger ligger i øjeblikket på det laveste niveau vi har set i 2018 – i juni toppede forbrugertilliden med et niveau på 10,6. Det nuværende niveau for forbrugertilliden svarer nogenlunde til niveauet fra starten af 2017.

Nyhed

Dagens økonomiske kommentar den 22. november 2018

Danmarks Statistik har torsdag offentliggjort tal for forbrugertilliden frem til og med november i år. Forbrugertilliden er en pejling på, hvor glade vi danskere er for at hive pungen op ad lommen. Tallene viser, at forbrugertilliden faldt til et niveau på 4,3 i november sammenlignet med 5,1 i oktober. Forbrugernes økonomiske forventninger ligger i øjeblikket på det laveste niveau vi har set i 2018 – i juni toppede forbrugertilliden med et niveau på 10,6. Det nuværende niveau for forbrugertilliden svarer nogenlunde til niveauet fra starten af 2017.

November er rent forbrugsmæssigt blevet meget vigtig over de seneste år i takt med, at vi danskere har taget Black Friday shoppetraditionen til os. Black Friday er på kort tid blevet årets største shoppedag, og på trods af en dalende forbrugertillid de senere måneder, er der fortsat grund til at forvente, at omsætningen på årets Black Friday kommer til at sætte rekord. Til sammenligning var forbrugertilliden i november sidste år på 7,6. Med andre ord går danskerne Black Friday i møde med lidt mindre generel optimisme end sidste år.

Gode privatøkonomiske forudsætninger sætter for tiden rammerne for danske forbrugere. Lønmodtagerbeskæftigelsen sætter hver måned rekord, og det betyder, at flere danskere bliver en del af det økonomiske opsving. Derudover stiger lønnen mere end priserne i butikkerne, og sidst men ikke mindst, er renterne fortsat lave. Det skaber alt sammen luft i budgettet til mere forbrug hos danskerne.