{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Reportage: Er en onlineplatform det rette valg for din B2B-virksomhed? YouWe og Airtame gør os klogere på B2B-salg via platforme.
DANSK ERHVERV | E-HANDEL - 25. SEPTEMBER 2018
Rygterne svirrer om de store onlineplatformes snarlige indtog på det danske marked, og mange gisner om, hvordan markedet vil influeres af den måde, som handel fremover kommer til at foregå.
Mange virksomheder har derfor også de seneste år grublet over den store strategiske beslutning: Skal vi gå ombord med salg på de virtuelle markedspladser eller ej? Hvad er konsekvenserne for vores brand, hvis vi begynder at sælge på en onlineplatform? Og hvad er konsekvenserne, hvis vi ikke gør?
Den 20. august 2018 skød Dansk Erhverv dagen i gang med et morgenmøde om platformssalg for B2B-virksomheder. Som særlige gæster var Klaus Andersen fra YouWe og Steffen Hedebrandt fra Airtame inviteret til at komme og fortælle om deres egne erfaringer med B2B-salg på onlineplatforme. Med deres mange skarpe, finurlige og personlige erfaringer kom Klaus og Steffen godt fra start ved at forklare, at beslutningen om at sælge på en onlineplatform for de færreste er en nem beslutning. Der kan være mange fordele og ulemper, som skal overvejes i beslutningen om at sælge på en onlineplatform.
Fordelen ved salg på platforme er muligheden for at afsætte store volumener, fordi dine varer gøres tilgængelige for et enormt marked af globale kunder. Men ulemperne er samtidig, at de færreste kommer let til de store volumener, fordi platformssalg også kræver en fokuseret indsats i form af målrettet arbejde med søgemaskineoptimering på platformen. Det er nemlig ikke nok, at dine varer er tilgængelige på f.eks. Amazon. Dine varer skal også ligge så højt i rangering, at de dukker op, når kunderne søger på platformen. Dette kræver ressourcer, som du skal tage med i dine overvejelser.
Derudover kan det være en udfordring, at der er relationer til dine nuværende forhandlere, som udfordres af jeres salg på platforme, da man som B2B-virksomhed dermed nemt kommer til at konkurrere imod sig selv og sine egne forhandlere.
Her er det vigtigt at være opmærksom på konkurrencereglerne og forbuddet mod konkurrencebegrænsende aftaler, der selvsagt forbyder, at man aftaler med sine øvrige forhandlere, at disse skal sælge jeres varer til bestemte priser og f.eks. ikke må underbyde de priser, som I selv fører på platforme.
Et vigtigt opmærksomhedspunkt er også, at onlineplatforme måske vil indarbejde i deres betingelser, at de ejer dataet om dine kunder, hvilket besværliggør din mulighed for at skabe og følge den kunderelation, som platformssalget skaber.
Dette stiller i så fald krav til, at I skal lægge en strategi for, hvordan I via andre kanaler skaber gode kundeoplevelser, som sikrer, at I fastholder relationen til kunden ad andre veje. Dette kan f.eks. være ved at øge jeres kundeservice, lave særlige nyhedsbreve med produktinformation (f.eks. på dansk) eller lignende, som kunderne ikke vil få på samme måde på de helt store internationale platforme.
Hvad der kan være den rette beslutning for én virksomhed, er ikke nødvendigvis den rette beslutning for en anden virksomhed. Så uanset om I overvejer at sælge på onlineplatforme eller ej, kan to af Klaus’ og Steffens erfaringer koges ned til følgende anbefalinger:
Overvej hvilken salgsmodel, der passer til jeres forretning
Klaus og Steffen skitserede tre primære salgsmodeller, som kan gøre sig gældende, når du skal sælge på en onlineplatform. I dette tilfælde er der taget udgangspunkt i Amazons salgsmodeller, hvor der er forskellige opmærksomhedspunkter knyttet til hver af de tre modeller:
Grundlæggende skal man som virksomhed være opmærksom på, hvilke betingelser, der opstilles ved salg på en onlineplatform, uanset om platformen bruges til salg som en markedsplads, som jeres distributør eller som jeres slutkunde.
Vær opmærksom på betingelserne
Klaus og Steffen fremhævede ligeledes, at før man træffer beslutningen om at sælge på en platform, skal man være særligt opmærksom på, hvis der i de kontraktuelle forpligtelser lægges op til, at:
Anbefalingen fra Klaus og Steffen var derfor, at det er vigtigt at have juridiske kompetencer involveret i gennemgang af kontrakt- og leveringsbetingelser, hvis man beslutter sig for at handle på en onlineplatform.
Dansk Erhvervs full-service og arbejdsgivermedlemmer kan i den forbindelse få juridisk rådgivning og sparring om kontrakter hos en af Dansk Erhvervs mange erhvervsjurister og advokater.
Tak til Klaus og Steffen for en god og indsigtsfuld morgenbriefing om B2B-salg på onlineplatforme!