Gemt

Geoblocking: Er jeg tvunget til at tilbyde fri fragt til mine tyske kunder, hvis jeg tilbyder fri fragt til mine danske kunder?

12. september 2018

Et af de store spørgsmål i forbindelse med de kommende regler om geoblocking er, om virksomhederne skal tilbyde fri fragt til kunder i EU-lande, hvis de tilbyder fri fragt til danske kunder. 

Forbuddet mod geoblocking hindrer ikke, at erhvervsdrivende kan tilbyde generelle betingelser, herunder salgspriser og fragtpriser, som er forskellige fra EU-land til EU-land og som tilbydes til kunder i et bestemt område eller til bestemte kundegrupper.

Det vil sige, at du som udgangspunkt selv kan bestemme, hvilke vilkår kunden handler på. Det er dog en forudsætning, at du ikke forskelsbehandler kunder fra andre EU-lande på baggrund af deres nationalitet, bopæl eller hjemsted.

Eksempel:
En erhvervsdrivende med en hjemmeside på dansk, der tilbyder fri fragt i Danmark, skal levere fragtfrit til adresser i Danmark. Ønsker en kunde fra Tyskland at handle på den danske side, må den erhvervsdrivende ikke nægte kunden dette. Den tyske kunde kan dog kun kræve at få gratis fragt til en dansk leveringsadresse.
Har den samme erhvervsdrivende en hjemmeside rettet mod det tyske marked, kan den erhvervsdrivende godt opkræve et beløb for fragt til Tyskland. Den erhvervsdrivende er ikke forpligtet til også at tilbyde fri fragt til dens tyske kunder.

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk