{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Grænsehandlen koster arbejdspladser og belaster miljøet. Der er gode grunde til at gøre noget ved den.
klumme 23. september 2018
Det er ingen hemmelighed, at grænsehandel er noget nær en folkesport. Lige før sommerferien spurgte vi i Dansk Erhverv danskerne om, hvor meget de grænsehandler. Meldingen var, at næsten 7 ud 10 af de adspurgte i Region Syddanmark, halvdelen af midtjyderne og hver fjerde i Region Nordjylland havde grænsehandlet i Tyskland inden de seneste seks måneder. Det er forståeligt, at så mange danskere grænsehandler. Men det er skidt for danske butikker, danske bymidter og den danske natur. Når varer bliver købt syd for grænsen, så er der jo danske købmænd, som går glip af indtjening. Skidt for butikkerne er det også, at en del af varer bliver købt i Tyskland og så videresolgt illegalt her i Danmark. Sidst, men absolut ikke mindst, ved vi også, at mange øl- og sodavandsdåser købt uden pant ender som affald i naturen og derfor belaster miljøet.
Fra Dansk Erhvervs side er holdningen klar: Der skal gøres noget ved grænsehandlen. Grænsehandlen skal mindskes. Jeg tror i grunden også, at de fleste danskere hellere vil bruge deres søndag på andre ting end at køre frem og tilbage til Tyskland for at handle. Det vigtige her er ganske enkelt, at det bliver mindre attraktivt for danskerne at grænsehandle. Tidligere erfaringer viser, at når afgifterne på bestemte varer sænkes, så ryger der færre af netop de varer ned i danske bilers bagagerum ved de tyske grænsebutikker. Det så vi for eksempel, da sodavandsafgiften blev fjernet i tilbage i 2014.
På den baggrund er det glimrende, at regeringen i sit netop fremlagte finanslovsforslag lægger op til at sænke afgifterne på en række af de såkaldte grænsehandelsfølsomme varer. Der er i oplægget afsat 135 millioner kroner til formålet. Hvis vi letter afgifterne på varer så som slik, chokolade og spiritus, de varer som for alvor ryger i grænsebutikkernes indkøbsvogne, så vil det bringe størst omsætning tilbage til de danske butikker.
Og der er brug for det. For tager vi for eksempel varer som slik og chokolade, så er disse over de seneste år blevet udsat for flere afgiftsforhøjelser, som har medført en stigning i grænsehandlen på ikke mindre end 44 procent i perioden 2011 til 2015. For ikke at tale om den illegale handel, som har spredt sig til hele landet. Der er altså noget at tage fat i her. Det er uansvarligt at lukke øjnene for problemerne.
Nu er det heldigvis sådan, at det på ingen måde er penge ud af vinduet, hvis de nævnte afgifter bliver sænket. Der ryger penge den anden vej. Tager vi for eksempel spiritusafgiften, så er det sådan, at hvis den bliver sænket med 100 millioner kroner, ja, så gør øget handel og omsætning i danske butikker, at statskassen får 72 millioner tilbage.
Snart skal regeringen så til at forhandle om, hvordan den endelige finanslov for næste år skal se ud, og vi håber meget, at afgiftslettelserne lander på et beløb, som er endnu større end de 135 millioner kroner. Det vil få langt færre danskere til at starte bilen søndag formiddag og så køre i timevis for at fylde bagagerummet syd for grænsen. Det vil betyde mere omsætning i danske butikker, skabe flere arbejdspladser og gavne miljøet. Lad os gøre det.
Klumme af Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv. Bragt i Avisen Danmark den 23. september 2018.