Gemt

Styrk samarbejdet og styrk turismen

Der er store kommunale forskelle på antallet af turismejob. Det viser en ny analyse fra Dansk Erhverv. I opløbet frem mod en ny organisering af turismen bør kommunerne samarbejde og sammen styrke indsatsen.

Nyhed

pressemeddelelse 17. september 2018

På baggrund af en ny analyse, der viser store kommunale forskelle i, hvor godt de enkelte kommuner klarer sig, når det gælder antallet af turismejob, anbefaler Dansk Erhverv, at kommunerne i langt højere samarbejder og slår turismeindsatser sammen.

”Ser vi på organiseringen af turismeindsatsen landet over, så er det tydeligt, at der er overlap og dobbeltarbejde. Turister tænker sjældent over hvilken kommune eller region, de befinder sig i. I det omfang de har en geografisk præference, knytter denne sig som oftest til en destination, der går på tværs af kommunegrænser,” siger Lars Ramme Nielsen.

Flere turister for pengene
Dansk Erhverv bakker op om den aftale, som Regeringen og KL indgik i foråret, men venter stadig på at se udmøntningen og dannelsen af større tværkommunale destinationer.

”I dag har hovedparten af landets kommuner egen organisering og arbejder selvstændigt på at trække flest muligt til. Vores håb er, at der dannes betydeligt færre destinationer, der skaber kritisk masse for virksomhederne, og som tager udgangspunkt i turisterne. Vi håber med denne analyse at kunne bidrage til, at det offentliges forbrug der på årlig basis er på hele 650 millioner kroner til turismefremme, vil udmønte sig i flere turister for pengene,” siger Lars Ramme Nielsen.

Eksempler til efterlevelse
Lars Ramme Nielsen peger på, at flere kommuner de seneste år har vist vejen og er eksempler til efterlevelse.

”Ud over det åbenlyse i at man sparer penge ved at undgå dobbeltarbejde, så er det altså bare sund fornuft at forene kræfterne kommunalt. Vores klare opfordring er, at kommunerne lægger sig i selen for at få mest muligt ud af de midler,” siger Lars Ramme Nielsen.

Turisme og Oplevelsesøkonomi september 2018

pdf

Download

Kontakt

Turisme, oplevelse & kultur

Lars Ramme Nielsen

Branchedirektør
Medarbejderprofil