; ;
Gemt

Amazon: Vi søger hele tiden at blive bedre

12. april 2019

Jeff Bezos seneste brev til aktionærerne i Amazon er et koncentrat af hans filosofi om konstant at have fokus på kunderne, udvikle sig, gå nye veje og ikke være bange for at fejle.

Hvordan opfatter Amazon sig selv?

Er det detailhandlens store altopslugende uhyre med stifteren Jeff Bezos som ”mørkets fyrste”, der vil herske over den globale detailhandel?

Eller er det en skarp, innovativ og nysgerrig iværksættervirksomhed, der er drevet af ønsket om at drive forretningen fremad ved at forstå og imødekomme kundernes behov – måske før de selv har erkendt det?

Næppe overraskende er det det sidste billede, der tegner sig, når du læser det nyeste brev til Amazons aktionærer fra Jeff Bezos.  Han lyder fortsat som en ”lille” iværksætter, når han sætter nøgleord på Amazons succes: Intuition, nysgerrighed og styrken ved at turde strejfe søgende om. (red: Power of Wandering).

”Amazon er en frygtindgydende konkurrent for stort set alle dele af detailhandlen. Men billedet har flere facetter end størrelse, ekspansion og finansiel råstyrke. Gigantens evne til konstant at udvikle forretningen og levere løsninger før alle andre er et afgørende karaktertræk, ligesom evnen til at lære af fejlslagne projekter også er en styrke,” siger tidl. kommunikationschef Henrik Theil, FDIH.

Årets aktionærbrev har selvfølgelig fokus på Amazons styrker, og her fremhæver Jeff Bezos den massive fremgang for SMV’ere, der sælger fysiske varer via Amazon. Hans vurdering er, at det skyldes de gode muligheder og værktøjer, som Amazon tilbyder.

”Den vurdering kan man være enig eller uenig i. Men brevet giver en fornemmelse af Amazons opfattelse af og tro på sig selv. I 2018 solgte Amazon selv for 117 mia. USD på e-handel. SMV’ere, der solgte på Amazon i 2018, omsatte for 160 mia. USD,” konstaterer Henrik Theil.

Troen på forretningen var der også for godt 20 år siden, og det dokumenteres med et genoptryk af aktionærbrevet fra 1998. Omsætningen steg i 1997 med over 800% til 147 mio. USD

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk

Kontakt

Digital Handel

Henrik Theil

Chefkonsulent