{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Den 1. juli 2019 ophæves kravet om, at virksomheder, som arbejder med faremærkede stoffer og materialer, skal udarbejde en skriftlig arbejdspladsbrugsanvisning (APB). Det betyder, at I fremover ikke skal lave en APB, men i stedet have øget fokus på instruktion og oplæring, inden jeres ansatte arbejder med farlige stoffer og materialer.
Dansk ERhverv | Handel - 17. april 2019
Ændringer i bekendtgørelsen om arbejde med stoffer og materialer og i bekendtgørelse om foranstaltninger til forebyggelse af kræftrisikoen ved arbejde med stoffer og materialer betyder, at kravet om arbejdspladsbrugsanvisninger forsvinder.
I stedet for udarbejdelsen af en APB, skal du som arbejdsgiver sikre, at arbejdspladsvurderingen omfatter en kemisk risikovurdering, hvis der arbejdes med farlige stoffer og materialer i virksomheden.
Som arbejdsgiver skal du også sikre, at faremærkede produkters sikkerhedsdatablade, som indhentes fra leverandørerne, er til stede på virksomheden og tilgængelig for de ansatte.
Derudover betyder ændringerne, at du som arbejdsgiver skal have øget fokus på oplæring og instruktion forud for, at de ansatte påbegynder arbejdet med faremærkede produkter. Dette omfatter blandt andet:
Har du allerede en velfungerende proces for instruktion og oplæring, der involverer arbejdspladsbrugsanvisninger (APB), kan det fortsat benyttes og de skriftlige APB’er kan indgå som dokumentation for den gennemførte risikovurdering og i instruktion og oplæring af de ansatte ganske som hidtil.
Se ændringerne i bekendtgørelserne om arbejdspladsbrugsanvisninger på Arbejdstilsynets hjemmeside.
Har du som arbejdsgiver spørgsmål til ændringerne, eller er i tvivl om, hvordan I skal håndtere arbejdet med farlige stoffer og materialer, er du velkommen til at kontakte Dansk Erhvervs Arbejdsmiljøafdeling.