; ;
Gemt

Forbrugerombudsmanden: Det er lovligt at betinge indmeldelse i kundeklub af samtykke til markedsføring

21. august 2019

Forbrugerombudsmanden har udtalt, at det er lovligt at betinge indmeldelse i et fordelsprogram af, at kunden giver samtykke til elektronisk markedsføring. Samtykket skal dog gives aktivt, så samtykket kan ikke indhentes ved et forhåndsafkrydset felt

En virksomhed med et fordelsprogram krævede, at personer, der ville melde sig ind i et fordelsprogram, gav samtykke til markedsføring. Medlemmet kunne efterfølgende tilbagekalde sit samtykke, uden at det havde konsekvenser for medlemskabet. Hvis kunden ikke ville melde sig ind i kundeklubben, kunne kunden købe hos virksomheden til normalpris.

Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at fordelsprogrammets bonusser kunne sidestilles med en rabat, og at manglende indmeldelse ikke medførte negative konsekvenser. Samtykket til at modtage elektronisk markedsføring var derfor givet frivilligt, selvom indmeldelsen var betinget af samtykke til markedsføring.

Det blev samtidigt påpeget, at det indhentede samtykke skulle være aktivt. Det kunne altså ikke indhentes ved et forhåndsafkrydset felt.

Skal medlemmer af kundeklubber kunne trække samtykket til markedsføring tilbage?

”Mange virksomheder har fordelsprogrammer eller kundeklubber, hvor medlemmerne kan få rabat ved køb af varer. Her er det normalt en betingelse for medlemskabet, at kunderne modtager elektroniske nyhedsbreve med tilbud til klubmedlemmerne”, siger chefkonsulent i FDIH, Tina Morell, og fortsætter: ”Om det er lovligt at betinge ikke bare indmeldelsen, men også det fortsatte medlemskab af, at medlemmet modtager et elektronisk nyhedsbrev, er der ikke taget stilling til endnu”.

Udtalelsen fra Forbrugerombudsmanden siger nemlig ikke noget om, hvorvidt man som virksomhed SKAL tilbyde medlemmer af et fordelsprogram, at de kan trække deres samtykke til markedsføring tilbage. Eller om virksomheden kan betinge medlemskabet af, at man fortsat accepterer elektronisk markedsføring, således at medlemmer, der ikke længere ønsker elektronisk markedsføring af de fordele, der er knyttet til medlemskabet, må melde sig ud. Her kan det evt. få betydning for vurderingen, om man ved udmeldelse vil miste de fordele, man har optjent i den periode, man har været medlem. Det får vi forhåbentligt snart svar på.

Læs Forbrugerombudsmandens udtalelse

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk

Kontakt

Digital Handel

Tina Morell

Chefkonsulent