Gemt

Black Friday fortsætter hele weekenden

Årets undersøgelse viser, at danskerne forventer at bruge flere penge end tidligere, at omsætningen bevæger sig i retning af nethandel på bekostning af de fysiske butikker og at de færreste tilbudsjægere planlægger deres Black Friday-indkøb inden de besøger forhandlernes butikker og hjemmesider.

Nyhed

61. Black Friday fortsætter hele weekenden

pdf

Download

Anlyse nr. 61 | 2019 - december

2018 var det første år længe, hvor omsætningen på Black Friday ikke slog rekord som den største handelsdag nogensinde. Et oplagt spørgsmål må derfor være, om interessen for Black Friday har toppet? Når man ser nærmere på de underliggende tendenser fra sidste år og danskernes forventninger til i år, er det Dansk Erhvervs klare vurdering, at Black Friday ikke har toppet. Forskellen på årene før og efter 2018 er blot, at mange butikker i dag forlænger tilbudsperioden til også at gælde lørdag, søndag og mandag efter Black Friday. Det betyder, at danskerne spreder deres køb udover flere dage og det har naturligt betydning for den samlede omsætning i detailhandlen på selve dagen. Der er altså intet der tyder på, at danskerne køber færre tilbud på Black Friday samt dagene omkring den, hvis man tager højde for butikkernes ændrede adfærd.


Årets undersøgelse viser blandt andet, at danskerne forventer at bruge flere penge end tidligere, at omsætningen bevæger sig i retning af nethandel på bekostning af de fysiske butikker og at de færreste tilbudsjægere planlægger deres Black Friday-indkøb inden de besøger forhandlernes butikker og hjemmesider. Endelig viser undersøgelsen også, at Black Friday er et koncept, som deler vandene, da en lang række forbrugere nægter at
jagte tilbud på dagen, fordi de ikke bryder sig om konceptet.

Kontakt os

Politik og Analyse

Jakob Kæstel Madsen

Senioranalytiker
Handel

Lone Rasmussen

Forbrugerpolitisk chef
Medarbejderprofil