Gemt

Danskerne vil bytte gaver for 300 millioner kroner

Ikke alle danskere fik ønskerne opfyldt i år. En undersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at danskerne i alt vil bytte gaver for 300 millioner kroner denne jul.

Nyhed

Udsigt til julegavebytning for 300 mio kr

pdf

Download

Nyhed, 26. december 2019

”Hvad du ønsker, skal du”, lyder en linje i en populær julesang, men det er i hvert fald ikke tilfældet for alle. En undersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at danskerne kommer til at bytte gaver for 300 millioner kroner.

”Julegaverne ser ud til at blive en anelse mindre i år end sidste år, mens omfanget af julegavebytningen har været nogenlunde konstant de sidste år. På den baggrund vurderer vi, at danskerne vil bytte julegaver til en samlet værdi af cirka 300 millioner kr.,” siger Bo Dalsgaard, der er chefkonsulent i Dansk Erhverv.

Husk byttereglerne
Der er en række ting man skal være opmærksom på i forhold til at bytte julegaver.

”Mange butikker tilbyder byttemuligheder, men som gavebytter er det vigtigt at sætte sig ind i den enkelte butiks bytteregler og sørge for at overholde dem. Butikkerne stiller typisk krav om, at du skal medbringe kvitteringen, hvis du vil have pengene tilbage, mens det ofte er nok med et byttemærke, hvis gaven bare skal byttes til en anden størrelse eller farve,” siger Bo Dalsgaard.

Dansk Erhvervs guide til byttereglerne

Hvis gaverne er købt i en fysisk butik:

  • Der gælder ingen bytte- eller returret i de fysiske butikker, medmindre butikken har lovet det. Løftet kan gives som en generel bytte- eller returret eller som en konkret aftale i det enkelte tilfælde.
  • Bytte- eller returrettigheder gælder kun i den forretning, hvor varen er købt, medmindre butikskæden har lovet, at varen kan byttes i alle forretninger. 
  • Hvis butikken har fastsat en frist for bytte eller returnering, skal den overholdes.
  • Returret betyder, at forbrugeren kan kræve købesummen tilbage. 
  • Butikken kan kræve dokumentation for, at varen er købt hos butikken eller kæden. 
  • For at kunne returnere en vare skal den være ubeskadiget og må ikke være brugt. 
  • Varen skal leveres tilbage i original emballage, hvis emballagen har betydning for varens værdi eller for muligheden for at sælge varen igen. 
  • Hvis varer som for eksempel musik og film er plomberet, må plomberingen ikke være brudt.

Hvis gaverne er købt i en dansk netbutik:

  • Hvor længe kan gaverne byttes? Ved handel på internettet er der 14 dages fortrydelsesret, men nogle netbutikker forlænger perioden i julen. Vær her opmærksom på, om der gælder særlige vilkår for perioden efter de første 14 dage (det kan for eksempel være krav om, at varen skal være ubrugt og i original emballage).
  • Undersøg, om varen eventuelt kan byttes i den erhvervsdrivendes fysiske butikker.
  • Er der en særlig returseddel, der skal sendes med, hvis gaven skal byttes? 
  • Som udgangspunkt skal modtageren selv betale for portoen, hvis varen skal sendes retur. Det er derfor værd at undersøge, om netbutikken tilbyder gratis returfragt. 
  • Hvis modtageren ønsker at få pengene retur for gaven, skal man være opmærksom på, at købesummen vil blive udbetalt til den oprindelige køber af produktet og ikke til modtageren af gaven. Det er kun muligt at få hele købesummen tilbage, hvis varen leveres tilbage ubrugt og sammen med den originale emballage.
  • Hvis netbutikken er e-mærket, kan du være sikker på, at den lever op til lovgivningens krav.

Hvis gaverne er købt i en udenlandsk netbutik:

  • Er dine julegaver købt i en udenlandsk netbutik, er det vigtigt at være opmærksom på, i hvilket land netbutikken har hjemme. Hører den til i et EU-land, er man som forbruger beskyttet af den generelle regel om, at man har minimum 2 års reklamationsret og 14 dages returret.
  • Er det derimod en netbutik, der ikke har hjemme i et EU-land, er det sværere at sige noget generelt om byttevilkårerne, og man er som forbruger ikke beskyttet af lovfæstede rettigheder. Derfor er det ekstra vigtigt, at man som forbruger sætter sig grundigt ind i den enkelte butiks specifikke byttevilkår, herunder vilkår for returfragt og andre betingelser.

Kontakt

Handel

Bo Dalsgaard

Fagchef for Forbrugeraftaler og Forbrugerklagesystemer
Medarbejderprofil