{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
I det forgangne år er der kommet fornyet fokus på transportområdet som en helhed, særligt med henblik på den grønne dagsorden.
Dansk Erhverv | Transport og logistik - 12. december 2019
I det forgangne år er der kommet fornyet fokus på transportområdet som en helhed. I starten af året blev der i høj grad talt om infrastruktur og lastbilers hastighed på hovedveje, men op til folketingsvalget stod det klart, at den grønne dagsorden havde både politikernes og befolkningens fulde interesse.
Valget resulterede i en ny regering med store ambitioner for klimaet og miljøet, hvor alle skulle tage deres tørn frem mod en 70 % reduktion af klimagasser.
Kikkerten peger blandt andre på transportområdet, der står for 28 % af den samlede udledning, hvor 31 % af udledningen kommer fra erhvervstransporten.
Fossile brændstoffer kontra alternative drivmidler er kommet i fokus, hvilket er glædeligt, så længe brændstofferne er praktisk anvendelige for transporterhvervet, både i form af tilgængelighed og pris. Det vigtigste er naturligvis, at det nye materiel faktisk findes og kan opfylde kundernes daglige behov. Derudover skal der skabes klarhed om, hvilken vej vi går frem mod 2030, så de politiske vinde ikke skifter, efter at der er investeret i grønt materiel. Det ville være katastrofalt for omstillingen som helhed og for erhvervslivets konkurrenceevne. Netop forholdet til vores internationale konkurrenceevne er i fokus, da den grønne bølge gerne skulle rulle ens ud over hele EU og samtidig bane vejen for nye teknologier, som dansk erhvervsliv kan tjene penge på.
Dansk Erhverv har taget omstillingen til sig og undersøgte på konferencen ”En Grønnere Vej” samspillet mellem politikere, teoretikere og praktikere. Det blev en spændende dag, som snart kan genhøres i vores podcast ”Transport under Forandring”.
Regeringen er trukket i arbejdstøjet på klimaområdet, hvilket har medført oprettelse af 13 klimapartnerskaber, der samler det danske erhvervsliv og inddrager dem i fremtidens løsninger.
Læs om klimapartnerskabet for landtransport her: Klimapartnerskabet for landtransport.
På et andet område har vi allerede fået en tidlig julegave i form af en endeligt vedtaget EU-vejpakke.
Læs mere om EU’s vejpakke her: EU’s vejpakke er et stort skridt tættere på.
I 2020 forventer transporterhvervet og resten af erhvervslivet, at der indgås en ambitiøs og bred politisk aftale om, hvilken infrastruktur der skal bygges i Danmark de næste 10 år. Derudover er der blot tilbage at sige tak for et godt år, god jul, og så ses vi det nye.