Gemt

Hvornår må produkter kaldes "grønne"?

Mange virksomheder ønsker i deres markedsføring at fortælle, at deres produkter er miljøvenlige eller bæredygtige mv. Men der skal være hold i påstandene, da markedsføringen ellers kan være vildledende - og dermed i strid med markedsføringsloven.

Nyhed

Dansk Erhverv | E-handel - 16. december 2019

Mange virksomheder ønsker i deres markedsføring at profilere sig med grønne eller etiske påstande som fx, at virksomhedens produkter er miljøvenlige eller bæredygtige mv. Det er egenskaber ved produkter som forbrugerne i stigende grad efterspørger – men der skal være hold i påstandene, da markedsføringen ellers kan være vildledende.

Hvad siger reglerne?
Kravene til grøn og etisk markedsføring er reguleret i flere forskellige regelsæt bl.a. markedsføringsloven, branchespecifik regulering og EU-regulering. Det er ikke muligt her at gennemgå alle reglerne, så derfor ser vi kun på, hvornår det er tilladt at markedsføre virksomhedens produkter som grønne.

Hvis en virksomhed markedsfører egne produkter som grønne uden nærmere forklaring fx: ”Vi flyver grønt”, betegnes påstanden som en fritstående og generel påstand og så gælder der krav om særlig dokumentation.

Krav om dokumentation
Virksomheden skal ved anvendelse af fritstående og generelle påstande kunne dokumentere, at produktet belaster miljøet væsentligt mindre end tilsvarende produkter.

Der skal desuden udarbejdes en såkaldt livscyklusvurdering. En livscyklusvurdering er en kortlægning og en vurdering af produktets påvirkning af miljøet fra produktet skabes indtil det bortskaffes eller genanvendes – med andre ord skal produktets miljømæssige påvirkning fra vugge til grav kunne dokumenteres. Og resultatet skal vise, at det pågældende produkt belaster miljøet væsentligt mindre end tilsvarende produkter.

Forklaring hjælper
Ledsages den grønne påstand af en forklaring, er kravene lidt lempeligere fx ”Tænk på miljøet – Ta´ bussen frem for bilen, og du hjælper med at reducere CO2-udslippet, da en bus med x antal passagerer udleder mindre CO2 end det tilsvarende antal biler med en person i hver bil”.

I dette eksempel, taget fra Forbrugerombudsmandens vejledning om emnet, er reglerne overholdt, hvis påstanden kun fremhæver produktets væsentligste miljøfortin, og virksomheden kan dokumentere, at det markedsførte miljøfortrin belaster miljøet væsentligt mindre end tilsvarende miljøfortrin for tilsvarende produkter.

Nødvendigt med omfattende forarbejde
Der kræves ret omfattende forarbejde inden en virksomhed kan kalde produkterne grønne, da det skal sikres, at der er hold i påstanden, hvilket vi i Dansk Erhverv bakker op om, eftersom det både gavner forbrugerne og konkurrencen og i sidste ende forhåbentlig også miljøet.

Kurser om markedsføring i 2020
Dansk Erhverv vil i løbet af 2020 afholde kurser om etik og grøn markedsføring. Kurserne vil give et samlet overblik over, hvilke regler der gælder, når virksomheden anvender miljømæssige og etiske påstande i markedsføringen. Kurserne har fokus på den praktiske anvendelse af reglerne og er relevant for alle medarbejdere, der medvirker til at udarbejde virksomhedens markedsføring.

Læs mere i vejledningen fra Forbrugerombudsmanden: Vejledning om brug af miljømæssige og etiske pa stande m.v.

Kontakt

Handel

Martin Jørgensen

Advokat & Fagchef for Markedsføringsret
Medarbejderprofil