{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Hvor ofte må en vare være på tilbud? Hvad er en normalpris? Forbrugerombudsmanden har lige nu fokus på om detailhandlens prismarkedsføring er vildledende. Læs reglerne her.
DANSK ERHVERV | HANDEL - 19. FEBRUAR 2019
Reglerne om prismarkedsføring
Det er Forbrugerombudsmanden, som fortolker markedsføringsloven. Forbrugerombudsmanden har efter forhandling med erhvervs- og forbrugerrepræsentanter (bl.a. Dansk Erhverv) udstedt “Forbrugerombudsmandens Retningslinjer om prismarkedsføring”, som giver den nærmere fortolkning af markedsføringslovens bestemmelser om prismarkedsføring.
Besparelsesudsagn og normalpris
Når en erhvervsdrivende i markedsføringen sammenligner med egne tidligere priser fx “før/nu”, “spar x kr.” mv., så er det et krav, at den normalpris, der refereres til i markedsføringen, skal have været gældende i længerevarende periode. Det er for udvalgsvarer opfyldt, når varen har været udbudt til normalpris i 6 uger og for dagligvare og sæsonvarer opfyldt efter 4 uger.
Efter opfyldelse af normalprisperioden kan den erhvervsdrivende markedsføre produkterne med en besparelse i forhold til den etablerede normalpris. Varigheden af tilbudsperioden afhænger af om der tale om dagligvarer/sæsonvarer (udg. pkt. 1 uge) eller om det er udvalgsvarer. (udg. pkt. 2 uger).
Mængderabatter, kortvarige kampagner m.v.
Retningslinjerne giver desuden den erhvervsdrivende mulighed for at markedsføre mængderabatter, kombinationstilbud samt lave kortvarige kampagner af op til 3 dages varighed, og dette suspenderer eller afbryder som udgangspunkt ikke normalprisperioden.
Når den erhvervsdrivende laver kortvarige kampagner af op til tre dages varighed, skal tilbuddet enten omfattet samtlige varer, dele af et produktsortiment eller en bestemt produktkategori. Fx en tre dages kampagne på alle sofaer i butikken.
Selvom det er muligt at anvende tilbudsformer, der ikke afbryder eller suspenderer normalprisperioden, kan en sammenligning med normalprisen dog blive vildledende, hvis et produkt meget ofte er nedsat i pris som et tilbud på det enkelte produkt (“før/nu”), som led i en tre dages kampagne, fordi det indgår i en mængderabat eller fordi det indgår i et kombinationstilbud, hvis produktet på grund af kombination af de forskellige tilbudsformer, er nedsat i pris så ofte, at det ikke kan siges at have en normalpris.
Ligeledes kan flere på hinanden gentagende ens kortvarige kampagner betyde, at et produkt er så ofte på tilbud, at en sammenligning med normalprisen ikke er reel.
Nyeste sag om vildledende prismarkedsføring
I begyndelse af februar 2919 blev Bilka politianmeldt for vildledende prismarkedsføring, fordi virksomheden efter Forbrugerombudsmandens opfattelse, for hyppigt har markedsført legetøj på weekendtilbud. Bilka markedsførte i slutningen af 2017 legetøj med en besparelse på 25 procent på syv weekendtilbud samt to weekendtilbud i januar 2018, hvor besparelsen var 30-35 procent på udvalgt legetøj.
Forbrugerombudsmanden vurderer, at legetøjet har været så ofte på tilbud, at legetøjet på et tidspunkt i perioden på cirka to en halv måned ikke længere kunne siges at have den normalpris, der dannede grundlag for besparelsen. Forbrugerombudsmanden mener, at normalprisen ikke kunne anvendes for fire af tilbuddene i 2017 samt de to tilbud i begyndelsen af 2018. Derfor konkluderer Forbrugerombudsmanden, at markedsføring af weekendtilbuddene efter det tredje weekendtilbud i 2017 er vildledende, da normalprisen, der refereres til ikke kan siges at være reel. Politianmeldelsen omfatter desuden markedsføring af en cykel til “Black Friday”.
Første sager kommer til at vise vejen
Retningslinjerne indeholder ikke en præcis angivelse af, hvor mange kortvarige kampagner en erhvervsdrivende kan markedsføre indenfor en given periode, og Forbrugerombudsmanden eller domstolene har heller ikke tidligere taget stilling til spørgsmålet.
Forbrugerombudsmanden har oplyst, at der foruden sagen mod Bilka er flere lignende sager på vej mod andre erhvervsdrivende, og disse sager bliver retningsgivende for, hvordan erhvervsdrivende fremadrettet kan indrette deres prismarkedsføring.
Dansk Erhverv mener
Forbrugerombudsmandens Retningslinjer om prismarkedsføring er et vigtigt værktøj for alle de virksomheder, der markedsfører produkter overfor forbrugere. Retningslinjer har eksisteret siden 1997 og bliver løbende revideret, og de nuværende retningslinjer er fra 1. juli 2017. Retningslinjerne er resultatet af forhandlinger mellem Forbrugerombudsmanden og repræsentanter fra både forbrugere og erhvervsdrivende.
Dansk Erhverv sætter stor pris på muligheden for at forhandle retningslinjer med Forbrugerombudsmanden, idet retningslinjer skabe klarhed for virksomhederne i forhold til, hvordan reglerne i markedsføringsloven skal forstås. Desuden kan virksomheder som udgangspunkt regne med, at såfremt de overholder retningslinjerne, så er deres markedsføring i overensstemmelse med markedsføringsloven.
Der vil dog altid være markedsføringstiltag, hvor det ikke er muligt at få et klart svar i retningslinjer, og hvor det er overladt til den erhvervsdrivende at vurdere, om markedsføringen er i overensstemmelse med reglerne på området.
Dansk Erhverv tilbyder alle medlemmer rådgivning om, hvordan de skal udforme deres prismarkedsføring og vi gennemgår også gerne jeres markedsføringskampagner for at sikre, at de overholder lovgivningen.