Turisme: De tre mest læste analyser i 2018
Læserne har stemt. De mest downloadede og kommenterede analyser får du lige her.
Nr. 1: Uddannelsesanalyse
En videregående turismeuddannelse, er ikke nødvendigvis den lige og bedste vej ind i turismen. Dansk Erhvervs analyse satte spot på, at de turismeuddannede har svært ved at finde beskæftigelse i branchen, og at mange ender i stillinger som kræver færre kompetencer. Det er et trist paradoks, når turismevirksomheder i stor stil efterspørger faglært arbejdskraft i form af for eksempel kokke, tjenere, receptionister og så videre.
Dansk Erhverv Perspektiv: Den er gal med turismeuddannelserne
Nr. 2: Oktober er den oversete højsæson
Oktober er de seneste år blevet en regulær bonus-højsæson for turismen i Danmark. Oktober er efter juli og august den måned, hvor der bliver foretaget flest overnatninger i danske feriehuse.
Dansk Erhverv: Oktober er den oversæte højsæson
Nr. 3: Seks tusinde flere job i hoteller og restauranter i højsæsonen
Det er ikke småbeløb, der falder ned i hotel- og restaurationsbranchens lommer hen over juni, juli og august. Dansk Erhverv analyse viser, at danske og udenlandske turister bidrager med ca. 1,5 mia. kr. ekstra i sommermånederne sammenlignet med de øvrige sæsoner. Der giver sommerjob til omkring 6.000 fuldtidsbeskæftigede.
Dansk Erhverv: 6000 flere job i hoteller og restauranter i højsæsonen
Kontakt

Turisme, Kultur & Oplevelse
Lars Ramme Nielsen
Branchedirektør