Gemt

Færre nye biler i 2018 end 2017 og 2016 - men tempoet var stadig pænt

Danmarks Statistik har onsdag offentliggjort tal for salget af biler frem til og december 2018. Dermed har vi mulighed for at gøre status for bilsalget hele sidste år.

Nyhed

Dagens økonomiske kommentar den 9. januar 2019

2018 blev for bilsalget et år, som endnu engang bød på lidt af en rutsjetur. I 2018 var det dog ikke politiske forhandlinger, der gav størst bølgegang i bilsalget, men derimod blandt andet en omlægning af beregningen af brændstofforbrug hen over sensommeren.

Onsdagens tal viser, at der i december var en tilgang på knap 16.300 nyregistrerede biler, når der korrigeres for sæsonmæssige udsving. I absolutte tal kom bilsalget i hele 2018 op på næsten 218.500 nye biler – det er ca. 3.000 færre nye biler end i 2017, eller hvad der svarer til et 1,3 pct. lavere bilsalg. Selvom tilgangen af nye biler dermed ligger under niveauerne fra både 2016 og 2017, så ligger bilsalget i 2018 stadig højt historisk set.

Senere års finanslove – dog ikke finansloven for 2018 – har medført afgiftsmæssige lempelser, der har gjort det billigere at købe bil som dansker. Det vil alt andet lige have en positiv og stimulerende effekt på bilsalget over tid. At 2018 har været et stærkt år for bilsalget, skal derudover ses i lyset af, at vi danskere i længere tid har oplevet en positiv udvikling i vores privatøkonomiske forudsætninger. Beskæftigelsen er rekordhøj, vores lønningerne stiger mere end forbrugerpriserne i økonomien, og renterne ligger fortsat på et lavt niveau. Alt dette er med til at give luft i budgettet og dermed bedre mulighed for at bruge penge på eksempelvis en ny bil. Fortsætter de positive økonomiske konjunkturer, kan det i kombination med senere års lempelser mht. bilafgifter, bane vejen for at, 2019 også kan blive et år med rigtig mange nye biler.