Gemt

Forbrugerombudsmandens spamvejledning

Nyhed

03. januar 2019

Kort før jul 2018 udsendte Forbrugerombudsmanden en ny spamvejledning. Den indeholder nogle fornuftige lempelser, mange gode eksempler og præciseringer, men også skærpelser af praksis på nogle punkter. Digital Handels egen jurist, chefkonsulent lister her de væsentligste punkter.

Den 41 sider lange vejledning kan bruges som håndbog for dig, der er ansvarlig for din virksomheds markedsføring. Det giver ikke mening at gennemgå hele vejledningen her, men neden for har jeg udpeget nogle punkter, som jeg navnlig har hæftet sig ved.

God fornøjelse – og husk, at du altid kan kontakte mig, hvis du har spørgsmål, og at vi afholder en række relevante juridiske events, som du kan komme med til. Dem kan du se nederst på denne side.

Markedsføring via sociale medier

I de senere år er brug af sociale medier til markedsføring blevet mere almindelig, men det har været uklart, hvornår markedsføringslovens spamregel skulle overholdes. Vejledning indeholder en hel del eksempler på, hvornår markedsføring via sociale medier er omfattet af spamforbuddet, og hvornår det ikke er. Fx bliver opslag, der vises i brugerens Newsfeed stadig ikke anset som elektronisk post og dermed ikke som spam. Derimod er notifikationer som udgangspunkt omfattet af spamforbuddet. Det samme gælder beskeder, kommentarer og tags. 

Udvidelse af samtykket

I praksis har det været et problem, at man ikke måtte rette henvendelse til sine nyhedsbrevsmodtagere for at få dem til at udvide deres samtykke i takt med, at virksomheden fik nye varegrupper eller ønskede at inddrage andre kommunikationsformer. Forbrugerombudsmanden har nu løst problemet ved at lempe praksis, så man lovligt kan rette henvendelse til sine nyhedsbrevmodtagere for at få dem til at udvide samtykket til at omfatte andre produktgrupper eller kommunikationsformer. 

Tilbud om rabat eller konkurrencer ved indhentelse af permissions

Det er også godt at se, at Forbrugerombudsmanden fortsat mener, at virksomhederne på visse betingelser lovligt kan motivere deres kunder til at give samtykke til nyhedsmails ved at tilbyde en rabat eller deltagelse i en konkurrence, fx ”Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få 10 % i rabat på dit næste køb”.

Konkretisering af samtykketeksten

Som et eksempel på en skærpelse kan nævnes, at det ikke er tilstrækkeligt at indhente samtykke til markedsføring via ”elektronisk post”. Her kræver Forbrugerombudsmanden, at det konkret angives, hvilke kommunikationsformer der gives samtykke til – også når det gælder markedsføring via sociale medier.