Gemt

Nyt rekordår i vente for danske netbutikker

08. januar 2019

Hver tredje forbruger vil handle mere på nettet i 2019, og dermed ser væksten i dansk e-handel ud til at fortsætte ufortrødent. Forbrugerne vil især bruge flere penge på oplevelser.

Der er grund til fortsat optimisme og tro på fremtiden for danske netbutikker. Forbrugerne ikke har planer om at skrue ned for forbruget i 2019. Tværtimod svarer hver tredje forbruger, at de forventer at handle mere på nettet i 2019. Blot 6 % svarer, at de vil købe mindre online.

”Selvom det ikke er vildt overraskende, så er det nogle dejlige tal at starte det nye år på for dansk nethandel. Det giver grund til at tro, at vi igen går et forrygende og rekordomsættende e-handelsår i møde,” siger Niels Ralund, tidl. adm. direktør i FDIH.

Han hæfter sig også ved, at undersøgelsen blev foretaget midt i den travle periode med Black Friday og julesalg, hvor forbrugerne gik shop-amok i netbutikkerne.

”Jeg synes, det viser, at selv i de mest travle perioder giver netbutikkerne kunderne lyst til at handle endnu mere på nettet. Det er et skulderklap til alle e-handlerne, der knokler for at give kunderne en god oplevelse.”

Forbrugerøkonom hos Nordea, Ann Lehmann Erichsen, har også kigget nærmere på analysen, og hun er heller ikke overrasket over de positive nyheder.

”Den stigende købelyst er en kombination af flere ting. Netbutikkerne er blevet hammerdygtige, forbrugerne er helt trygge ved at handle på nettet og så går det godt i dansk økonomi. Det giver grund til optimisme, og derfor er det helt naturligt, at forbrugerne vil handle endnu mere på nettet.”

Flere penge på oplevelser – færre på elektronik og hårde hvidevarer

Netbutikker indenfor næsten alle varegrupper kan frem til et travlt år, men butikker, der sælger oplevelser, ser ud til at få ekstra travlt. Kategorien Rejser falder lidt, men til gengæld stiger kulturoplevelser og er kun overgået af Rejser og Tøj, sko og smykker.

”Det er ikke så overraskende, at forventningerne til rejsekøbene falder lidt. Vores egen undersøgelse viser, at den grønne bevidsthed og klimabekymringerne fylder en del hos forbrugerne, og når man sammenholder det med, at sommeren i Danmark var rigtig god, så er det naturligt, at nogle forbrugere siger nej til den store rejse. Omvendt kan det stadig stige, hvis foråret og sommeren bliv våd og kedelig,” forklarer Ann Lehmann Erichsen. 

Faldet i Elektronik og hårde hvidevarer og stigningen i Kulturoplevelser kan også forklares med den stigende klimabevidsthed, mener hun.

”Vi har efterhånden rigtig mange ting, og i stedet for ”bare” at købe nyt, vil flere bruge penge på oplevelser som koncerter og biografture.”

Hun understreger, at det også er værd at bemærke, at undersøgelsen blev lavet i december.

”Her er der nogle, der lige vil have købt elektronik til Black Friday eller den årlige rejse, og derfor er de mere tilbøjelige til at svare, at de ikke vil købe nyt elektronik eller endnu en rejse.”

Det vil de forskellige forbrugere købe

Analysen viser også, at der er forskel på, hvad de forskellige forbrugergrupper vil bruge penge på. De unge og børnefamilierne vil eksempelvis købe mere tøj, mens pensionisterne vil bruge mere på rejser.

Se hvad de forskellige grupper vil købe i grafikken.

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent