; ;
Gemt

Ny søgetrend? Tag et billede af det produkt, du leder efter

Forbrugerne er begyndt at søge både søge efter varer ved hjælp af billeder. Forretningerne bør derfor nytænke produktsøgninger, mener nordeuropæisk chef i it-virksomheden Salesforce.

Nyhed

DANSK ERHVERV | E-HANDEL - 4. JUNI 2019

Mobilen vil i de kommende år ændre den måde, vi som forbrugere søger efter information på.

Fra kun at foretage søgninger ved hjælp af tekst, vil vi i højere grad søge ved hjælp af stemmen eller ved at tage billeder af det, vi leder efter.

Sådan lyder forudsigelsen fra nordeuropæisk chef i den amerikanske it-virksomhed Salesforce, Lars Grønkjær.

"Visuelle søgninger er en ny måde at søge på, som jeg tror vil blive den primære måde at søge på i fremtiden," siger han og tilføjer:

"Alle går efterhånden rundt med en mobil i lommen, og det kommer til at være meget hurtigere og mere præcist at søge ved hjælp af billeder i stedet for tekst."

Visuelle søgninger er uafhængige af sprog
I populære apps som Pinterest kan man allerede søge visuelt. Det foregår ved, at man tager et billede af en genstand, hvorefter systemet finder lignende genstande.

 

Dette er ifølge Lars Grønkjær specielt en fordel, hvis man ikke ved, hvad produktet hedder – eller hvis det er beskrevet på forskellige måder mellem forskellige webshops og lande.

"Du kan effektivisere søgningerne, så det, der normalt kræver flere skridt kan klares med en enkelt handling," siger han og kommer med et eksempel.

Hvis man ser en rød Lacoste t-shirt, man kan lide, tager man et billede af den og vil hurtigt kunne finde en identisk t-shirt og sammenligne priser på tværs flere webshops – uden at man på forhånd ved, hvad t-shirten hedder.

"Det betyder, at brands kan blive mere relevante for kunden, og butikkerne kan levere mere præcise budskaber," siger Lars Grønkjær.

Salesforce er selv på vej med et lignende søgeværktøj til detailhandlen, der baseret på kunstig intelligens kan søge blandt mere end 200 mio. forskellige mærker.

Vi bruger mindre tid på forretningernes websites
Når Lars Grønkjær mener, at vi i højere grad kommer til at søge vha. stemmen eller billeder i fremtiden, så skyldes det især, at vi er blevet mere utålmodige.

Den tid kunderne bruger på en virksomheds hjemmeside er i løbet af de sidste tre år faldet med 25 pct. ifølge Salesforce-chefen.

"Hvis ikke kunderne meget hurtigt kan finde frem til det, de ønsker, så går de et andet sted hen," siger han.

Udfordringen består desuden i, at over 70 pct. af alle søgninger i dag foregår via mobilen, og at forretningerne derfor ikke har den samme skærmplads til at præsentere resultaterne som før i tiden.

"Derfor er det mere end nogensinde vigtigt at være præcis i både markedsføring og visning af søgeresultater," afslutter Lars Grønkjær.

Hør mere om de muligheder og teknologier, der er på vej til at gøre sit indtog på markedet og lover en forbedret kundeoplevelse til Retail2021 den 12. juni i Børsen, København. Her kan du se programmet for Retail2021. 

Læs mere om Salesforce .

Kontakt

Handel

Matthias Korth Vesterdal

Politisk konsulent