Gemt

Om søde kartofler og samarbejde

Inden årets udgang vil du måske have sat tænderne i de første søde kartofler fra et nyt dansk erhvervssamarbejde i det nordlige Uganda, der fremmer FN’s Verdensmål nr. 8 om bæredygtig vækst, lokal markedsudvikling og anstændige job. Samarbejdet er et godt eksempel på, hvordan detailvirksomheder i partnerskab med civilsamfundsorganisationer og andre virksomheder kan fremme en bæredygtig udvikling i leverandørkæden.

Nyhed

DANSK ERHVERV | CSR - 26. JUNI 2019

Det er halvandet år siden, at projektet blev sat i gang, og den første testcontainer med søde kartofler kommer her til efteråret. Tanken er at starte med de søde kartofler, fordi de er forholdsvis robuste. Senere begynder man så at teste andre typer frugt og grønt. Indledningsvis bliver det formentlig ingefær, gurkemeje, passionsfrugt og ananas. Det er målet, at projektet skal kunne stå på egne ben, inden den 5-årige projektfase er udløbet.

Projektet ledes af Folkekirkens Nødhjælp med støtte fra Danida. Det er virksomhederne Nordic Fruit og Rema 1000, der udfylder henholdsvis grossist- og detailleddet i samarbejdet, der skal fremme lokal produktion af økologisk frugt og grønt i flygtningelejre i Uganda. Rema 1000 bliver den eneste detailkæde i Danmark, der skal aftage produkterne. Men Nordic Fruit kommer også til at levere produkterne til catering kunder.

Uden samarbejdspartnere var den ikke gået
Det meste frugt og grønt fra Uganda til Europa transporteres med fly. Det giver ifølge direktøren for Nordic Fruit, Torben Lyngholm, ikke mening, hvis formålet er bæredygtighed. Produkterne skal i stedet transporteres med lastbil og skib, hvilket har et mindre CO2-mæssigt aftryk end fly. Mærsk er blevet en vigtig samarbejdspartner i den forbindelse. Transporten tager normalt 48 dage, men i samarbejde med Mærsk forventer Nordic Fruit at optimere den til kun 22 dage.

”Det skal jo være konkurrencedygtige produkter, både pris- og kvalitetsmæssigt. Derfor betragter jeg det også som en investering i fremtiden. Men kompleksiteten gør, at vi i Nordic Fruit ikke ville være gået i gang uden partnerskabet omkring projektet” siger Torben Lyngholm, der er direktør i Nordic Fruit.

Bæredygtig udvikling hos leverandører
I Rema 1000 er det indkøberne Thomas Sørensen og Thomas Skovgaard Bech, der er involveret. De understreger, at projektet stille og roligt skal have tid til at udvikle sig:

”Rema 1000 har lige som Nordic Fruit forpligtet sig til at være med i de første fem år. Men vi har ikke lovet nogen noget til en bestemt tid. Det skal være de rigtige produkter i den rigtige kvalitet og til den rigtige pris. Ellers kommer projektet ikke til at virke,” siger de.

Projektet giver Rema 1000 muligheder for at få nye produkter ind i butikkerne til gavn for både virksomhed, kunder og flygtninge. Rema 1000 har tidligere deltaget i lignende projekter i Etiopien, hvor der blev skabt lokale arbejdspladser omkring produktion af roser. Som virksomhed engagerer Rema 1000 sig på den måde i den bæredygtige udvikling hos sine leverandører.

Læs mere om projektet i Dansk Erhverv magasinet fra juni 2019