Spring til indhold

Forbrugerombudsmanden griber ind over for sammenligning med "forlagets pris"

20. maj 2019

En netbutik, der sælger bøger, fik en indskærpelse fra Forbrugerombudsmanden for at sammenligne egne priser med ”forlagets pris”, selvom bøgerne ikke altid kunne købes hos forlaget, og prisen ikke svarede til markedsprisen.

Udtryk som ”forlagets pris” og ”vejledende pris” må kun bruges, hvis prisen reelt er ”markedsprisen”.

Sammenligner du din egen pris for et produkt med ”markedsprisen” eller den ”vejledende pris”, skal du kunne dokumentere, at det samme produkt bliver solgt til den oplyste pris hos et repræsentativt udsnit af de butikker, som det er relevant at sammenligne sig med. Ellers vil din markedsføring være vildledende over for forbrugere og illoyal over for konkurrenterne.

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk

Sidste nyt fra Dansk Erhverv i din indbakke

Få seneste nyt om digital handel

Når du tilmelder dig nyheder fra Dansk Erhverv, giver du samtykke til at modtage faglige og politiske nyheder og analyser, samt efter omstændighederne tilbud om kurser, netværk, konferencer og andre events, der i nogle tilfælde leveres af eller i samarbejde med vores partnere. Du vil også kunne modtage information om rabat på produkter og services i vores medlemsfordelsprogram.

Indtast dit fornavn
Indtast dit efternavn
Indtast en gyldig email

Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet. Læs mere om vores persondatapolitik her.