{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Tre topministre fastholder den politiske aftale om, at OECD’s beregningsprincipper for prissætning af offentlige aktiviteter skal inddrages, når kommuner og regioner regner på, om de selv kan matche tilbud fra private virksomheder. Dansk Erhverv roser ministrenes stædighed.
Dansk Erhverv | Politik - 8. marts 2019 - Af Kristian Kongensgaard
Regeringen har besluttet, at der i en kommende, ny udgave af de såkaldte kontrolbudsregler skal tages højde for OECD’s beregningsprincipper om prissætning af offentlige aktiviteter på kommercielle markeder.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har i den forbindelse sendt en ny kontrolbudsbekendtgørelse i høring. I udkastet til de nye regler havde ministeriet undladt at tage højde for beregningsprincipperne, og det har Dansk Erhverv påpeget over for de ansvarlige ministre.
Skal - skal ikke?
Principperne er særligt relevante, når kommuner og regioner skal forholde sig til, hvem der kan løse offentlige opgaver bedst og billigst - skal opgaven løses af private virksomheder, eller skal kommunen eller regionen tage opgaven hjem og selv udføre den?
Ved sammenligning af private virksomheders tilbud og det offentliges egne udgifter kan kommuner og regioner i dag vælge mellem at foretage interne kontrolberegninger eller at afgive kontrolbud. Forskellen er groft sagt, at et kontrolbud skal indeholde alle de tilsvarende omkostninger, som private leverandører bygger deres tilbud på, mens der for kontrolberegninger ikke gælder nær så stramme krav.
Som udgangspunkt skal det offentlige ikke drive erhvervsvirksomhed. Når det undtagelsesvis er lovligt, skal det ske på fair og lige vilkår i forhold til private aktører. Det betyder først og fremmest, at ydelser i forbindelse med offentlig erhvervsaktivitet skal prissættes, så konkurrencen ikke forvrides.
Bred politisk aftale om ”Fair og lige konkurrence”
Baggrunden for en ny bekendtgørelse er, at regeringen i september 2017 lancerede udspillet ”Fair og lige konkurrence”. Det blev i april 2018 fulgt op med en politisk delaftale om ”Fair og lige konkurrence mellem offentlige og private aktører”, der blev indgået mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre.
Straks efter, i maj-juni 2018, blev der nedsat en arbejdsgruppe af embedsmænd og en række interessenter på området, som skulle følge op på delaftalen. Efterfølgende blev udkastet til den nye bekendtgørelse om kontrolbudsregler så sendt i høring i efteråret 2018.
Aftalepartierne var enige om, at prissætningsreglerne ”så vidt muligt skal ske med afsæt i OECD’s anbefalinger til prissætning af offentlige ydelser”.
OECD anbefaler neutralitet
OECD er den vestlige økonomiske samarbejdsorganisation, og dens beregningsprincipper handler konkret om at indregne fællesomkostninger og sikre henholdsvis skatte-, regulerings- og låneneutralitet.
Indregning af fællesomkostninger omfatter for eksempel ”husleje” af kommuner og regioners egne bygninger eller andele af ledelse og administration. Skatteneutralitet indebærer, at skat på private virksomheders aktiver tilsvarende skal indregnes i det offentliges prissætning, selv om en kommune eller region ikke selv betaler den pågældende skat. Reguleringsneutralitet kan eksempelvis handle om forskellen på det offentliges og private virksomheders lovbestemte forpligtelser. Da det offentlige i reglen kan låne billigere end private virksomheder, skal denne forskel neutraliseres i kommunens eller regionens eget bud.
”Jeg kan ikke tro, at kræfter med modstridende interesser har været på spil”
I høringsfasen opdagede markedschef Morten Jung, Dansk Erhverv, at anbefalingerne slet ikke var med i udkastet:
”Jeg gik ud fra, at det var en fejl. Når et politisk flertal har besluttet noget, skal det naturligvis gennemføres. Jeg kan ikke tro, at kræfter med modstridende interesser har været på spil. Derfor tog vi fat i regeringen for at få rettet fejlen. Det er jo netop et af formålene med en høringsfase. Organisationer og andre interessenter uden for det politiske system kan bidrage til at sikre, at udmøntningen af politiske aftaler kører, som det skal. Politikerne har mulighed for at lytte til indvendinger,” siger Morten Jung.
Kommuner og regioner kan gøre, som det passer dem
I efteråret 2018 drøftede Dansk Erhverv sagen med sine forbindelser i økonomi- og indenrigsministeriet. I forlængelse heraf tog økonomi- og indenrigsministeren samt erhvervs- og finansministrene affære, så der nu arbejdes på, hvordan der nærmere kan tages højde for OECD’s principper i et nyt udkast til kontrolbudsbekendtgørelsen.
Morten Jung så helst, at der gjaldt samme regler for kontrolberegninger og kontrolbud:
”De gældende regler er værdiløse. Kommuner og regioner kan i realiteten selv vælge, om de vil afgive kontrolbud - eller helt lade være. Det har heller ingen konsekvenser, hvis beregningerne efterfølgende viser sig at være helt hen i vejret.”
Region regner efter en politisk facitliste
Morten Jung nævner et eksempel, der i den grad har gjort ham utilfreds. Sagen drejer sig om en region, der havde udbudt ambulancetjeneste og patienttransport. Regionens forvaltning indstillede til regionsrådet, at administrationen skulle udarbejde kontrolberegninger i stedet for at afgive kontrolbud, fordi det ville forøge regionens chance for selv at løse opgaven.
Forvaltningen skriver således i sin indstilling, som Dansk Erhverv har fået aktindsigt i, at:
”Politisk indflydelse på kontrolberegning er intakt, da det politiske niveau kan bestemme parametrene for kontrolberegningen. Ved kontrolbud er regionen mere bundet af juridisk bindende beregningsprincipper.”
Hertil siger Morten Jung:
”Det er helt skævt, at det skal være politisk bestemt, hvorledes der regnes. Der står jo direkte, at man gerne vil omgå lovgivningen.”