{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Innovationsminister Sophie Løhde (V) har en vigtig pointe, når hun i Børsen 18. februar siger, at et klagenævn for offentligt opgavetyveri vil blive "meget amputeret", hvis ikke kommunal- og myndighedsfuldmagterne lovfæstes.
DANSK ERHVERV | OPS - 5. MARTS 2019
Af Morten Jung, markedschef for Oplevelse og Velfærd, Dansk Erhverv
Fuldmagterne regulerer, hvad kommuner og regioner må og ikke må, når det kommer til at drive erhvervsvirksomhed. Udgangspunktet er, at det offentlige ikke må drive erhvervsvirksomhed, men desværre viser en række sager på området, at det ikke altid lykkes kommuner og regioner at holde sig inden for fuldmagten.
Det kan skyldes det forhold, at fuldmagtsreglerne er relativt uoverskuelige. Reglerne er baseret på tidligere forvaltningsretlige afgørelser og principper.
Det er derfor et meget omfattende materiale, som embedsværket skal orientere sig i, når forvaltningen skal skrive indstillinger til lokalpolitikerne om sager, der vedrører fuldmagtsreglerne. Og i sagens natur bliver omfanget af materialet kun større med tiden, og dermed øges usikkerheden, når politikerne skal træffe en afgørelse, om en opgave bør løses i regi af det offentlige, eller om opgaven hører til i det private.
Det kan ingen være tjent med, hverken embedsværket, politikere eller erhvervslivet. Derfor er der brug for klare regler - ikke blot gode intentioner.
For det er en væsentlig del af forretningen Danmark, der ikke er reguleret ved lov. Kommuner og regioner står for hele tre fjerdedele af det offentlige forbrug, og alligevel er der ingen lovfæstelse af rammerne for deres erhvervsaktivitet. Det mener Dansk Erhverv er uholdbart i et retssamfund, hvor der altid bør være klarhed og lighed for loven, og vilkårlighed bør imødegås.
Borgernes retsstilling over for den offentlige forvaltning blev allerede i 1987 styrket med forvaltningsloven. Er det ikke kun rimeligt, at også virksomhederne får styrket deres retsstilling?
Jeg har yderst vanskeligt ved at forstå, hvorfor der er politikere, der ikke ønsker den klarhed og sikkerhed, en lovfæstelse af fuldmagtsreglerne vil bringe - særligt når det ikke-lovfæstede område er så omfattende.
For enhver politiker på Christiansborg burde det være den fornemmeste opgave at sikre retssikkerheden i alle dele af samfundet. Derfor forekommer det helt paradoksalt, at der er modstand mod en lovfæstelse. En lovfæstelse vil gøre det nemmere for forvaltningerne at udarbejde indstillinger og dermed lettere for lokalpolitikerne at træffe de rigtige afgørelser.