Gemt

Black Friday – undgå svindlerne

Ved Black Friday er det ikke kun kunderne, der vælter ind i butikken. Det gør svindlerne også. Dansk Erhverv, Nets og Politiet har lavet gode råd til, hvordan du kommer på forkant med svindel.

Nyhed

Dansk Erhverv | E-handel - 19. november 2019

Når dørene bliver slået op til webshoppen fredag den 29. november 2019, så er det ikke kun kunderne, der vælter ind i butikken. Det gør svindlerne også. Så det er med at tage sig i agt – for hvornår er det en kunde, og hvornår er det en svindler? Dansk Erhverv har sammen med Nets og Politiet udarbejdet en række gode råd til både fysiske butikker og netbutikker om at undgå svindlerne, herunder tegn på mistænkelige ordrer og forslag til opfølgning.

Gode råd til sikker nethandel


Hold øje med mistænkelige ordrer
  • Ordrer, der omhandler det/de dyreste produkter
  • Ordrer, der er markant større end gennemsnittet
  • Kunder, der ønsker hasteordrer uanset omkostningerne
  • Mange ordrer fra samme kunde over en relativ kort periode
  • Uforholdsmæssigt mange ordrer til et specifikt område, med samme type varer
  • Ordrer, hvor varesammensætningen adskiller sig fra normen
  • Ordrer, der skal sendes til udlandet og/eller er bestilt fra udlandet
  • Ordrer, hvor der har været forudgående afviste transaktionsforsøg
  • Ordrer, hvor kundens telefonnummer ikke findes ved opslag på nettet (f.eks. taletidskort)
  • Ordrer, der er foretaget på andre tidspunkter af døgnet end normen (f.eks. om natten)
  • Ordrer med produkter, hvor I ikke er konkurrencedygtige på prisen i forhold til resten af branchen
  • Ordrer, hvor kundeoplysningerne er fejlbehæftet/adskiller sig fra normen (f.eks. specialtegn i stedet for æ, ø, å)
  • Ordrer, hvor kunden anmoder om at få leveret til bemærkelsesværdige adresser (f.eks. på gaden ud for en adresse, kælderrum, parker mv.)

Er der den mindste mistanke/afviger ordren fra normen, så kontroller kunde- og ordreoplysningerne:

  • Er telefonnummeret relateret til kunden/adressen? (Kontroller det oplyste nummer, f.eks. via 118.dk eller Google)
  • Er kunden registreret på den oplyste adresse? (Kontroller adressen, f.eks. via 118.dk eller Google)
  • Undersøg adressen med Google street view – nogle gange møder man en tom byggegrund med en postkasse
  • Ring eventuel til det oplyste telefonnummer for at få verificeret ordren
  • Hvis der forskel på leveringsadresse og faktureringsadresse, så undersøg begge adresser
  • Undersøg evt. kunden på Facebook, LinkedIn eller Instagram

 


2. Forslag til konkrete tiltag

  • Øg sikkerheden og minimer kortmisbrug ved at anvende 3D Secure til sikker identifikation af kortholder.
  • Hvis man bruger en leverandør der tillader at ændre modtageradressen undervejs på turen, bør man undersøge om det er muligt at slå det fra denne dag.
  • Hav fokus på at uddanne dit personale, herunder definer dyre produkter, bemærkelsesværdige ordrer og produkter, der ikke er konkurrencedygtige i netop jeres butik
  • Evaluer sidste års erfaringer med at skabe sikker (net)handel (var der særlige modus, som I med fordel kan have fokus på igen?)

 

Er du blevet udsat for svindel, så skal du anmelde det til Politiet

Her har politiet brug for:

  • IP-adresse
  • ”Kundens” telefonnummer
  • ”Kundens” e-mail-adresse
  • Leveringsadressen
  • Kreditkortnummer
  • IP + Port nummer + Tidspunkt (Tidspunktet skal være nøjagtigt (timer, minutter og sekunder - fx 15:07:43), så brug NTP)

Kontakt

Handel

Henrik Lundgaard Sedenmark

Fagchef for betalinger og detailhandelssikkerhed
Medarbejderprofil