{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
29. november 2019
”Vi har forrygende travlt! I går ved midnat, hvor vi slog de digitale døre op, havde vi dobbelt så mange besøgende og ordrer som sidste år. Efter en mere rolig nat er kunderne nu for alvor stået op, og vi har 3000 ordrer i timen – det svarer til det, vi samlet set får på en normal fredag. Hvis det holder – og det tror jeg – så slår vi sidste år markant. Og det er ikke kun i Danmark. I Tyskland, hvor vi konkurrerer direkte med Amazon, buldrer vi også frem. Det er så fedt.”
Og Proshop.dk er langt fra alene, forklarer Niels Ralund, tidl. adm. Direktør i FDIH, som hele morgenen har modtaget meldinger fra netbutikker landet over.
”Langt de fleste ligger over budget og markant over omsætningen sidste år, så hvis vi holder tempoet, slår vi rekorden for største salgsdag nogensinde. Jeg vil håbe, at medarbejderne har taget løbeskoene på og drukket godt med kaffe, for det kan godt blive en lang dag.”
Tryk på lageret hos Proshop.dk - selv direktøren må give robotterne på lageret en hånd, nåt der kommer 3000 ordrer i timen.
Mange netbutikker tyvstartede Black Friday ved at udvide til Black Week for at give forbrugerne flere tilbud og bedre tid til at finde de rigtige varer. Det har rigtig mange forbrugere udnyttet, men det betyder ikke, at de har brændt al krudtet af inden fredag.
”Selv om vi tyvstartede med Black Week, så er Black Friday startet meget vildere ud, end man kunne forestille sig. Vi var lidt i tvivl, om vi kunne hold dampen oppe efter fire år med massiv Black Friday-vækst, men kl. 8 lå vi 100 % foran sidste år på samme tidspunkt. Med de marketingtiltag vi har kørt i stilling, er forventningen nu, at vi kan fordoble antallet af ordrer fra sidste år” udtaler Dennis Drejer, indehaver af Rito.dk.
På hele ugen ligger Rito.dk 63% foran Black Week sidste år.
Hos netbutikken morfars.dk er man også langt foran sidste år efter en voldsom nat, forklarer Kim Eriksen.
”Vi rettede priserne kl. 23:15 og sendte første mail ud til kunderne umiddelbart efter. Mens jeg rettede priser, begyndte det - præcis som når prisnedsætteren i Føtex går sin runde. I dag kl. 7 var vi allerede 40 % over omsætningen på samme tidspunkt sidste år.”
Også hos Imerco er der stor fremgang fra sidste år.
"Vi har oplevet en rekordstor vækst i omsætningen den sidste uge. Væksten i procent er et tocifret tal i forhold til Black Friday ugen sidste år. Det gælder både i vores butikker og på vores website. Ugen er absolut gået bedre end forventet. Det er ikke nogen overraskelse, at vi oplever vækst, men vi er stadigvæk imponeret, da sidste år også var all time high," siger markedsdirektør Lotte Wøldiche Præstgaard.
MobilePay i massiv fremgang
Travlheden smitter også af på MobilePay, som mange forbrugere vælger at benytte til deres Black Friday-indkøb. Den populære betalingstjeneste har en forventning om at nå en omsætning på over 300 mio. kr. i løbet af Black Friday, og efter natten og den tidlige morgen er man godt på vej til at nå målet - omsætningen er allerede nu 80 % større end samme tidspunkt sidste år, forklarer Lars Green, der er ansvarlig for Mobilepay Online.
”Der er virkelig fart på, og ifølge vores tal, så er vi nu forbrugernes foretrukne betalingsløsning på nettet. Et godt eksempel er i Babysam, hvor vi står for 51 % af alle netbetalinger.”
Travlheden er også massiv hos QuickPay, forklarer Thomas Jensen, adm. Direktør
“Kl. 8 fredag morgen havde vi processeret lige så mange transaktioner, som vi gør på en normal fuld dag. Det skal også ses i lyset af, at Black Friday i år falder på en sidste hverdag i måneden, og derfor bliver der også afviklet mange abonnementstrækninger.”
Ifølge QuickPay var den største time mellem 8 og 9. Den var større end den største time sidste år.
Hos Dibs, som håndterer de mange betalinger, har der også været travlt natten igennem
"Der på nuværende tidspunkt (kl. 0800) lavet 10% flere online køb end sidste års Black Friday," siger Tanja Oda Sørensen , Dibs.
Kontrolleret kaos hos leverandørerne
FDIH har talt med flere af leverandørerne, som skal sørge for, at de mange pakker når frem til forbrugerne. De forklarer alle, at der er i forvejen er voldsomt tryk på kedlerne efter en travl Black Week, men takket være grundig forberedelse er der tale om kontrolleret kaos, og de rekordmange pakker skal nok nå hurtigt frem til forbrugerne.
”Vi har bl.a. styrket vores kapacitet og udleveringsnetværk markant ved at åbne 450 nye udleveringssteder i butikker, mens det mere end 200 steder er muligt at hente pakker i de nye Nærbokse. Vi har også arbejdet på at sikre en hurtigere afvikling af Black Friday for netbutikkerne i år. På 50 udvalgte indleveringssteder landet over kan netbutikkerne ekstraordinært komme med deres pakker søndag efter Black Friday, og så lander de hos modtagerne allerede mandag,” siger Stine Sander, chef for eCommerce hos PostNord.
Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk