; ;
Gemt

En ny Black Friday rekord på nettet

30. november 2019

Danskerne shoppede igennem på nettet i alle døgnets timer på Black Friday. Mange ”tyvstarter” sikrede gode ”black” tilbud hele ugen, men det tog ikke luften ud af selve Black Friday. Tal fra Mobile Pay og meldingerne fra butikkerne dokumenterer, at Black Friday er nettets største handelsdag med en omsætning på over 750 mio. kr.

”Black Friday er uden tvivl e-handlens største handelsdag. Omsætningen er steget med 50-60% i forhold 2018, og der har været fuld aktivitet hele dagen igennem. Et forsigtigt bud er, at vi runder 750 mio. kr. i omsætning alene på selve Black Friday,” siger Niels Ralund, tidl. direktør i FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.

MobilePay Online blev brugt 556.000 gange, og stod for en omsætning på 376 mio. kr. på dagen. Det er den foretrukne betalingsform ved e-handel, og i flere butikker sker mere end halvdelen af betalingerne app’en.

”Vi har haft en vild dag hos MobilePay. Målt i kroner og ører er vi steget 65 %, og antallet af betalinger er vokset med 77 %. Der var mest tryk på mellem kl. 21-22, hvor vi havde 40.000 betalinger, der tilsammen omsatte 26 mio. kr.”, siger Lars Green, ansvarlig for MobilePay Online.

Black Friday omsatte 10 gange mere (966%) end fredagen inden hos Mobile Pay.

Den samme tendens med større omsætning gjaldt alle netbetalinger. Hos QuickPay og DIBS, der begge leverer betalingsløsninger til netbutikkerne, var der tryk på.

Thomas Jensen, direktør i QuickPay, konstaterede, at fredagen overgik de vildeste fantasier. Vi var spændte og havde måske også forventet lidt en modreaktion på ugens og særligt torsdagens vilde tal. Men vi kan ikke konstatere nogen modreaktion overhovedet.Købelysten fortsætter for fuldt tryk.

Tilsvarende kom fra DIBS

”Sidste år oplevede vi tidligt, at danskerne købte sig trætte på nettet, især i arbejdstiden, men i år ser vi altså, at danskernes shoppelyst tiltager op ad dagen. Det siger bl.a. noget om, at de danske webshops virkelig har taget Black Friday til sig og formår at friste danskerne med gode tilbud, lød det fra Tanja Oda Sørensen, marketing manager hos DIBS.

 Butikkerne i rekord  

”Det har været en overvældende dag. Vi har oplevet en vækst i hele kæden. Der er ingen tvivl om, at Black Friday er et web fænomen, men kunderne er absolut ikke færdige med at handle i butik. Og det glæder os jo meget, når vi har butikker i hele Danmark.  Vi er meget tilfredse, siger markedsdirektør Lotte Wøldiche Præstgaard fra Imerco.

”Black Friday har i år overgået vores vildeste fantasier. Vi synes, at vi havde travlt sidste år, så at vi mere end fordobler antallet af ordrer i år, er helt vildt. Nu har vi fået sovet en god nats søvn, og så er vi helt klar til at fortsætte de gode tilbud her i weekenden til Black Weekend, udtaler Dennis Drejer fra Rito.dk, der sælger hobbyartikler. 

Black Friday har hele vejen rundt slået sidste års omsætningstal. Der er samstemmende meldinger fra giganter som ProShop og Salling til kæder som Imerco samt de mindre butikker som Morfars og Moodings.

En enkelt undtagelse var Handelshuset Aulum, der sælger fritidsudstyr med hovedvægten på softgun og udstyr. Der har været travlt på nettet, men kunderne har ikke brugt helt så meget som tidligere.

”Det virker til, at antal ordrer er på samme niveau, som vi plejer. Folk køber bare lidt mindre sager i år end hvad vi solgte sidste år. Altså færre geværer, men flere små ting og billigere ting. Vi klør på, men halter lidt efter de sidste 2 år, ” siger ejer Kenneth Storm Jessen, som til gengæld ser frem til lidt flere kunder i den en udskydelse af et planlagt køb fysiske butik, der har forlænget åbningstiden.

”Der har været en del kritik af, at Black Friday inviterer til overforbrug. Jeg er ikke enig, når det gælder e-handel. Der er meget lidt impulskøb på nettet, hvor kunderne i høj grad går efter bestemte varer, de har behov for. På Black Friday kan de så få dem til en billigere pris. Selvfølgelig bliver nogle fristet af gode tilbud, men for mange er det planlagte køb – nu bare med en markant besparelse,” siger Niels Ralund.  

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk

Kontakt

Digital Handel

Henrik Theil

Chefkonsulent