Gemt

Forbruger returnerede ikke varen og mistede fortrydelsesretten

En ny afgørelse fra Forbrugerklagenævnet viser, at forbrugerne kan miste deres fortrydelsesret, hvis ikke de returnerer varen senest 14 dage efter at have fortrudt købet. Det gælder også i de situationer, hvor der er uenighed om en eventuel værdiforringelse ved varen.

Nyhed

Dansk Erhverv | E-handel - 6. november 2019

Forbrugeaftaleloven giver forbrugerne en frist på 14 dage til at fortryde købet, hvis købet er sket på nettet eller via et andet fjernsalgssystem. Forbrugeren mister ikke sin fortrydelsesret, selvom varen er taget i brug, men i de tilfælde kan sælgeren fratrække en eventuel værdiforringelse, som skyldes, at forbrugeren har brugt varen udover, hvad der er nødvendigt for at teste dens art, egenskaber og måden, den fungerer på.

Forbrugeren returnerede ikke madrassen
Forbrugeren havde købt en madras på nettet, men da han pakkede den ud, syntes han ikke, at den levede op til forventningerne, og derfor gav han allerede dagen efter butikken besked om, at han fortrød købet. Butikken oplyste, at de ville fratrække en del af købesummen, da de mente, at madrassen var værdiforringet, da forbrugeren havde fjernet den plastic, der havde været rundt om madrassen. Da parterne efter dialog fortsat ikke var nået frem til enighed om, hvor meget der skulle fratrækkes i værdiforringelse, valgte forbrugeren at klage til Center for Klageløsning, men undlod at returnere madrassen til sælger. 

Varen skal returneres senest 14 dage efter, at købet er fortrudt
Forbrugeraftalelovens regler er således, at forbrugeren senest 14 dage efter at have fået varen skal give meddelelse til sælger, hvis forbrugeren ønsker at fortryde købet. Derefter skal forbrugeren returnere varen til sælgeren senest 14 dage efter at have givet besked om fortrydelsen. Sælgeren er ikke forpligtet til at tilbagebetale købesummen, før varen er modtaget retur, eller sælger har modtaget dokumentation for, at varen er afsendt.

I den konkrete sag undlod forbrugeren at returnere madrassen, da han ikke var tilfreds med, at den erhvervsdrivendes vurdering af værdiforringelsen. Et flertal (tre af nævnets fem medlemmer) vurderede, at forbrugeren skulle have returneret madrassen, selvom der ikke var enighed om størrelsen af værdiforringelsen.

Sælger havde ikke nægtet at tage imod madrassen
Flertallet lagde blandt andet vægt på, at sælgeren ikke havde nægtet at tage imod madrassen. Tværtimod havde sælgeren sendt en mail til forbrugeren på den sidste mulige afsendelsesdag og mindet forbrugeren om, at han skulle returnere madrassen samme dag, da fristen ellers udløb. Da forbrugeren fortsat ikke returnerede madrassen, mener flertallet, at forbrugeren har mistet retten til at benytte sig af fortrydelsesretten.

Fremgangen ved fortrydelse
Afgørelsen viser, at forbrugere ikke kan fortryde købet og så undlade at returnere varen til sælgeren. Heller ikke i de situationer, hvor forbrugeren og sælgeren ikke er enige om, hvorvidt varen er værdiforringet, og hvor stor en eventuel værdiforringelse er. I stedet for at beholde madrassen skulle forbrugeren i stedet have sendt madrassen retur og så efterfølgende klaget til Center for Klageløsning, hvis han mente, at sælger enten ikke havde ret til at fratrække et beløb for værdiforringelse, eller at sælgeren havde fratrukket et for stort beløb.

Som butik er det vigtigt, at du ikke siger til dine kunder, at de ikke skal returnere varen, hvis de ikke kan acceptere din vurdering af værdiforringelsen. Der har tidligere været afgørelser, hvor Forbrugerklagenævnet er nået frem til, at forbrugerne i de tilfælde ikke har mistet deres fortrydelsesret.

Kontakt Dansk Erhvervs jurister
Hvis du er medlem af Dansk Erhverv, kan du altid kontakte vores erhvervsjurister, hvis du har spørgsmål til fortrydelsesretten eller andre af reglerne i forbrugeraftaleloven.

Kontakt

Handel

Bo Dalsgaard

Fagchef for Forbrugeraftaler og Forbrugerklagesystemer
Medarbejderprofil