; ;
Gemt

Forbrugerombudsmanden politianmelder netbutik for ikke at oplyse om fragt i produktoversigten

05. november 2019

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt en netbutik for bl.a. ikke i produktoversigten at oplyse, at der tillægges omkostninger til fragt på en vare, der ikke kunne købes uden at betale fragt. Netbutikken blev også politianmeldt for ikke at indregne andre uundgåelige udgifter i en anden vares pris

Efter markedsføringsloven skal den erhvervsdrivende oplyse varens fulde pris inklusive moms, fragt og andre uundgåelige omkostninger, første gang varen vises på hjemmesiden med en pris.

Kan omkostninger til fx fragt ikke indregnes i varens pris, fordi fragtprisen afhænger af, hvor mange varer forbrugeren køber, skal det i stedet for i umiddelbar forbindelse med prisen oplyses, at ”der tillægges omkostninger til fragt”. Man kan også skrive ”plus fragtomkostninger” med et link til en side, hvor man kan læse om fragtomkostninger.

Oplysningen skal gives første gang varen vises med en pris. Det er ikke godt nok at give oplysningen på produktsiden, skriver Forbrugerombudsmanden i sin pressemeddelelse.

Hvordan udtrykket ”i umiddelbar forbindelse med prisoplysningen” skal forstås, fremgår ikke af loven eller dens forarbejder, men Forbrugerombudsmanden oplyser, at oplysningen om fragt skal fremstå lige så tydelig som prisoplysningen, hvis varen ikke kan købes uden at betale fragt.

”Det er mit indtryk, at de færreste webshops er klar over og forstår dette krav”, udtaler Tina Morell, tidl. chefjurist hos FDIH. ”De færreste webshops har jurister ansat, der kan udlægge teksterne, og det ville derfor have været rart, hvis Forbrugerombudsmanden orienterede erhvervslivet om reglerne, inden der blev indledt straffesager mod dem. Det gjorde Forbrugerombudsmanden eksempelvis i 2014, hvor formålet var at få erhvervsdrivende til at oplyse priser inklusiv moms.”

Læs Forbrugerombudsmanden pressemeddelelse

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk

Kontakt

Digital Handel

Tina Morell

Chefkonsulent