Gemt

Partnerskab for innovationsfremmende sundhedsudbud skal fortsætte vigtigt arbejde for bedre udbud

Erhvervsministeriet har netop lanceret ”Partnerskabet for innovationsfremmende sundhedsudbud”. Det bliver varmt modtaget af Dansk Erhverv.

Nyhed

pressemeddelelse 1. november 2019

Dansk Erhvervs medlemmer efterspørger i stor stil at de offentlige sundhedsudbud bliver mere innovative og i højere grad fokuserer på produktets samlede værdi for patienterne og samfundet som helhed, frem for alene at forholde sig til produktets pris og kvalitet.

”Det demografiske træk stiller nye krav til vores sundhedsvæsen. En del af svaret kan findes i måden, sundhedsvæsenet køber ind på. Kan et produkt hjælpe med, at en patient kommer hurtigere tilbage til arbejdspladsen, og det offentlige dermed sparer penge på behandling og understøttelse, er produktet mere attraktivt end et, der ikke kan det samme. Det skal et offentligt udbud tage med i sin vurdering som et vigtigt parameter, hvilket ikke sker i dag,” siger Betina Hagerup, direktør i Dansk Erhverv.

Det offentlige skal tænke i helheder
Partnerskabet i Erhvervsministeriet er nedsat med en styregruppe på 13 personer, som er sammensat af personer med faglig indsigt i og erfaring med innovative indkøb efter udpegning fra interesseorganisationerne. Erhvervsministeriet varetager formandskabet.

Formålet med partnerskabet er at arbejde med tre temaer, der alle er relateret til udbud på sundhedsområdet, og hvordan de kan blive mere innovative i deres kravspecifikation. I sidste ende vil det gavne de danske patienter, der – såfremt det lykkes at få mere innovation ind i sundhedsudbuddene – vil få tilbudt bedre og mere innovative produkter end i dag. Samtidig vil andre offentlige kasser kunne spare penge, hvilket samlet set må forventes at gavne samfundsøkonomien.

”I sidste ende ønsker vi, at det offentlige bliver meget mere helhedstænkende end i dag, når det kommer til udbud. Derfor er vi glade for Erhvervsministeriets initiativ med partnerskabet, og vores håb er nu, at arbejdet vil forplante sig ned i de indkøbsorganisationer, der skriver udbudsmaterialet, som vores medlemmer forholder sig til,” siger Betina Hagerup.