Spring til indhold

Tabt kurv: Hvordan kan et samtykke formuleres?

20. november 2019

Udsendelse af ”tabt-kurv mails” er i strid med markedsføringslovens spamforbud, medmindre den, der får mailen eller notifikationen, har givet samtykke til at modtage markedsføring på den måde.

Hvad skal man skrive i sin permissiontekst?

Flere medlemmer har spurgt, om det er nødvendigt at skrive i sin permissiontekst, at kunden giver samtykke til at få en mail eller en notifikation, hvis han eller hun forlader sin kurv, inden handlen er helt gennemført.

I skal se på, hvad kunderne har sagt ja til, da kunden accepterede at få elektronisk markedsføring fra jer. Hvis det, kunden har lagt i kurven, falder inden for de varekategorier, der er nævnt i samtykketeksten, og kurven bliver sendt med den kommunikationsform, som er aftalt, så behøver I ikke at skrive noget specifikt om ”tabt kurv” i jeres permissiontekst.

Altså hvis en kunde fx har givet samtykke til markedsføring pr. mail om beklædning og andet inden for virksomhedens varesortiment, så kan I sende en tabt kurv mail, hvis kunden fx efterlader en jakke i kurven.

Sidste nyt fra Dansk Erhverv i din indbakke

Få seneste nyt om digital handel

Når du tilmelder dig nyheder fra Dansk Erhverv, giver du samtykke til at modtage faglige og politiske nyheder og analyser, samt efter omstændighederne tilbud om kurser, netværk, konferencer og andre events, der i nogle tilfælde leveres af eller i samarbejde med vores partnere. Du vil også kunne modtage information om rabat på produkter og services i vores medlemsfordelsprogram.

Indtast dit fornavn
Indtast dit efternavn
Indtast en gyldig email

Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet. Læs mere om vores persondatapolitik her.