Spring til indhold

Chatbot-besked via messenger er elektronisk post

16. oktober 2019

Forbrugerombudsmanden vurderer, at en chatbot-besked via Messenger er elektronisk post, og der kræves samtykke af modtageren. Kommentar på Facebook er ikke det samme som samtykke.

Når personer kommenterede et datingsites opslag på Facebook, modtog de markedsføring fra datingsitet via Messenger.

Forbrugerombudsmanden udtalte, at henvendelser sendt af en chatbot via Facebook Messenger var elektronisk post.

Da en kommentar til et Facebook-opslag ikke var et samtykke til at modtage markedsføring fra datingsitet, var beskederne sendt i strid med markedsføringslovens spamforbud.

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk

Sidste nyt fra Dansk Erhverv i din indbakke

Få seneste nyt om digital handel

Når du tilmelder dig nyheder fra Dansk Erhverv, giver du samtykke til at modtage faglige og politiske nyheder og analyser, samt efter omstændighederne tilbud om kurser, netværk, konferencer og andre events, der i nogle tilfælde leveres af eller i samarbejde med vores partnere. Du vil også kunne modtage information om rabat på produkter og services i vores medlemsfordelsprogram.

Indtast dit fornavn
Indtast dit efternavn
Indtast en gyldig email

Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet. Læs mere om vores persondatapolitik her.