{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Forbrugerklagenævnet har i en aktuel sag afgjort, at en forbruger ikke kunne få erstatning for det data, der lå på en Apple Time Capsule, der var gået i stykker. Forbrugeren havde krævet 20.000 kroner til dækning af udgifterne til at genskabe de fotos og lydfiler, der lå på hans time capsule.
Dansk Erhverv | Handel - 23. oktober 2019
Forbrugeren havde i august 2016 købt en Apple time capsule, som han benyttede til back up af sin data. I april 2018 kunne han pludselig ikke få adgang til den data, der lå på produktet. Han klagede derfor til den virksomhed, hvor han havde købt produktet, men de kunne heller ikke få adgang til hans data og tilbød derfor, at han kunne få en ny time capsule.
Forbrugeren krævede data genskabt
Forbrugeren var ikke tilfreds med virksomhedens tilbud og ønskede udover en ny time capsule også, at virksomheden betalte for, at han kunne få en ekspert til at forsøge at genskabe det data, der lå på hans time capsule. Ved behandlingen i Forbrugerklagenævnet krævede forbrugeren 20.000 kroner i erstatning. Samtidig oplyste forbrugeren, at der var tale om billeder og lydfiler, og at han vurderede, at han på anden måde havde adgang til 75-80 procent af indholdet på sin time capsule.
Dataen udgjorde ikke et økonomisk tab
Forbrugerklagenævnet lagde på baggrund af en sagkyndig erklæring til grund, at forbrugerens time capsule led af en køberetlig mangel og at han derfor var berettiget til at få ombyttet produktet. Et flertal (tre af nævnets fem medlemmer) mente derimod ikke, at forbrugerens tab af data, der hovedsageligt bestod af personlige fotos og musik, udgjorde et økonomisk tab og derfor kunne forbrugeren ikke kræve, at virksomheden betalte 20.000 kroner for, at forbrugeren fik en ekspert til at forsøge at genskabe den tabte data.
Der er i den konkrete sag lagt vægt på, at den tabte data blev udgjort af personlige fotos og musik og det kan dermed ikke udelukkes, at det i andre sager vil blive vurderet, at mistet data konkret udgør et økonomisk tab for forbrugeren. Der kan derfor være sager, hvor forbrugere har krav på at få erstattet tabt data.
Dansk Erhverv hjælper med dine spørgsmål
Hvis du er medlem af Dansk Erhverv og har spørgsmål til købeloven, er du altid velkommen til at kontakte vores erhvervsjurister, der er klar til at hjælpe dig.