; ;
Gemt

Køb af dagligvarer online stiger fordi det er bekvemt og sundt

18. oktober 2019

Juni-analysen 2019 af danskerne e-handel fokuserede på køb af dagligvarer online, som godt en tredjedel af forbrugerne foretager, og især børnefamilierne øger deres forbrug.

Hver 10. dansker køber dagligvarer online hver uge enten som løssalgskøb eller i form af en måltidskasse på abonnement. Det gør dagligvare-køberne til nogle af de mest mest aktive e-handelsforbrugere. Samlet udgør forbrugere, der køber dagligvarer online, en tredjedel af de danskere, som handler på nettet. Her er det især børnefamilierne, der er kunder i de digitale supermarkeder eller som købere af måltidskasser.

Næsten 2 ud af 3 køber aldrig dagligvarer online, viser juni-udgaven af E-handelsanalyse.

”Det er pudsigt, at den største barriere for ikke at handle dagligvarer på nettet er, at man ikke kan se og føle varens kvalitet og friskhed. Den indstilling hos godt halvdelen (49%) af dem, der ikke køber dagligvarer online, står i skarp kontrast til, at kun 4% siger at de har fravalgt dagligvarer online på grund af dårlige erfaringer,” siger tidl. analysechef Simon Bjerremann, FDIH.

Den tredjedel, der køber dagligvarer online, fremhæver især bekvemmelighedsfaktorer som, at det sparer tid, og muligheden for at handle, når det passer i dagligdagen samt levering hjemme. Men der opleves også større udvalg online, og så er det fx nemmere at finde allergivenlige varer.

Måltidskasserne scorer også højt på bekvemmelighedsskalaen, ikke mindst levering scorer højt, samtidig med at måltidskasserne reducerer madspild og inspirerer til mere varieret og sundere kost.

Trods de holdningsmæssige barrierer for at købe dagligvarer online, så stiger salget af dagligvarer på nettet, og det vil fortsætte i de kommende år.  6 ud af 10 kunder fortsætter med samme type køb i det kommende år, mens andelen af dem, der vil købe mere, lægger markant højere end dem, der vil skrue ned for onlinekøbet.

 

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk

Kontakt

Digital Handel

Henrik Theil

Chefkonsulent