{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Transportministeren blander æbler og pærer sammen i sit svar på en henvendelse fra en række organisationer, der ønsker større kapacitet til tunge køretøjer på motorvejsrastepladser. Det mener Dansk Erhverv.
PRESSEMEDDELELSE, den 27. september 2019
"Transportministeren binder behovet for kapacitet til langtidsparkering sammen med chaufførernes behov for at kunne holde deres lovpligtige, korte pauser. Det er ærgerligt, fordi det, branchen henvender sig om, er behovet for kapacitet til parkering under 25 timer - og typisk 15, 30 og 45 minutter. Fordi trafikken er steget mere end kapaciteten på rastepladserne, kan chaufførerne ikke være sikre på, at der er plads, når de skal holde disse pauser. Det er ikke rimelige arbejdsforhold", siger Jesper Højte Stenbæk, fagchef for transport og infrastruktur i Dansk Erhverv.
Dansk Erhverv peger på, at hvis der ikke er plads på en rasteplads, må chaufføren enten køre videre - og dermed bryde køre- og hviletidsreglerne - eller holde ulovligt. At køre videre er ulovligt og farligt for trafiksikkerheden, det andet er ulovligt og bøderne er netop firedoblet og kontrollen skærpet. Chaufførerne har dermed valget mellem pest eller kolera.
Dansk Erhverv understreger, at langtidsparkering er et andet spørgsmål, og det var ikke emnet for den fælles henvendelse.
"Danske regler gør det ulovligt at holde over 25 timer på en motorvejsrasteplads. EU-reglerne gør det ulovligt at holde weekendhvil på over 45 timer i lastbilen. Der er derudover nye regler på vej fra EU i den såkaldte "Vejpakke", der blandt andet vil regulere dette spørgsmål på EU-niveau. Branchen ser frem til fælles EU-regler på området, men ministeren blander æbler og pærer, når han kobler disse to ting sammen. Vi ser frem til den danske analyse af kapaciteten, der er klar til november", siger Jesper Højte Stenbæk.