; ;
Gemt

Er push beskeder spam og bryder de med markedsføringsloven?

05. september 2019

Hvilke regler gælder der, når man vil sende browserbaserede beskeder til en kunde - fx beskeder, der sendes via Google Chrome eller anden browser? Forbrugerombudsmanden forklarer.

Hvis push-beskederne indeholder markedsføringog de må betegnes som elektronisk post, så er de omfattet af markedsføringslovens forbud mod uanmodet elektronisk direkte markedsføring.

Det er selvfølgelig ikke noget godt svar, men sagen er, at det ikke er noget helt nemt spørgsmål: Der står fx ikke noget om push-beskeder i forarbejderne til markedsføringsloven, og det er samtidig en vurdering af, om det, der sker rent teknisk, når man bruger push-beskeder til markedsføring, falder ind under definitionen af elektronisk post.

Forbrugerombudsmanden har i sin nye Spamvejledning skrevet, at hun betragter push-beskeder fra apps, som elektronisk post.

Hun bemærker, at en push-besked er en tekstbesked, som en app ”skubber ud”, hvis brugeren har slået push-beskeder til i telefonens indstillinger. Push-beskeden gemmes på brugerens telefon, indtil beskeden bliver åbnet. Hvordan beskeden præcist vises, afhænger af telefonens styresystem, men brugeren vil oftest ikke kunne tilgå beskeden igen.

Hvilken betydning har det, at push-beskeder er omfattet af spamforbuddet?

Push-beskeder med markedsføring kan kun sendes, hvis følgende krav er opfyldt:

  • Der skal foreligge et forudgående, aktivt samtykke fra kunden til at modtage push-beskeder.
    • at samtykke ikke kan indhentes ved brug af elektronisk post, herunder en push-besked.
    • Samtykket kan ikke kun fremgå af handelsbetingelserne.
  • Oplysningspligten skal være opfyldt, når samtykket gives.
    • Kort sagt: Det skal fremgå, hvem man vil modtage markedsføring fra, med hvilken kommunikationsform, hvilke produktkategorier og at samtykket kan trækkes tilbage.

Selvom man måske kan diskutere, om push-beskeder er elektronisk post, så skal du overholde reglerne for elektronisk markedsføring, hvis du vil være på den sikre side.

Elektronisk post er:

”Enhver meddelelse i form af tekst, stemmegengivelse, lyd eller billede, som sendes via et offentligt kommunikationsnet, og som kan lagres i nettet eller i modtagerens terminaludstyr, indtil meddelelsen hentes af modtageren”.

Forbrugerombudsmandens udtalelse om push-beskeder

Forbrugerombudsmandens Spamvejledning

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk

Kontakt

Digital Handel

Tina Morell

Chefkonsulent