Gemt

Forbruger havde ikke ret til erstatning for mistet gavekort

Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme slår nu fast, at det som udgangspunkt er forbrugeren selv, der bærer ansvaret, hvis de mister et gavekort. Også selvom forbrugeren kan dokumentere købet af gavekortet.

Nyhed

DANSK ERHVERV | HANDEL - 10. SEPTEMBER 2019

Gavekort er såkaldte ihændehaverbeviser og dermed er ikke personlige, men kan bruges af den person, der har det i hånden på samme måder som, hvis det var kontanter.

Gavekort på 3900 kroner var blevet væk
I den konkrete sag havde forbrugeren fået et hotelgavekort på 3900 kroner i fødselsdagsgave, men i forbindelse med oprydningen efter fødselsdagen blev gavekortet væk. Hotellet afviste at erstatte det bortkomne gavekort med henvisning til, at det af hotellets hjemmeside fremgik, at de ikke erstattede ødelagte, stjålne eller bortkomne gavekort.

Ankenævn var enig med hotellet
Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme var enige med hotellet i, at forbrugeren ikke havde krav på at få gavekortet erstattet og de lagde i deres afgørelse især vægt på, at gavekort anses for ihændehaverbeviser og at det netop fremgik af hotellets betingelser for gavekort, at hotellet ikke erstattede ødelagte, stjålne eller bortkomne gavekort. Dermed bar forbrugeren selv ansvaret for, at gavekortet var forsvundet.

Skriv det ind i betingelserne
Hos Dansk Erhverv anbefaler vi, at du skriver ind i dine betingelser for gavekort, at du ikke erstatter gavekortene, hvis dee bliver ødelagt, bliver væk eller bliver stjålet. Hvis du er medlem af Dansk Erhverv kan du altid kontakte en af vores erhvervsjurister, hvis du har spørgsmål vedrørende gavekort.

Kontakt

Handel

Bo Dalsgaard

Fagchef for Forbrugeraftaler og Forbrugerklagesystemer
Medarbejderprofil