{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Forbrugerklagenævnet har i en afgørelse tilsidesat et fitnesscenters vilkår om, at medlemmerne kun kunne opsige deres medlemskab ved fysisk at møde op i centret.
Dansk Erhverv | E-handel - 18. september 2019
I stedet for at møde op personligt i centret havde forbrugeren sendt en mail til centret med besked om, at abonnementet skulle opsiges. Da centret ikke ville acceptere den opsigelse, fortsatte de med at opkræve betaling fra forbrugeren, der valgte at klage til Forbrugerklagenævnet over opkrævningerne.
Fysisk fremmøde var et urimeligt aftalevilkår
Forbrugerklagenævnet når i deres afgørelse frem til, at kravet om, at forbrugeren fysisk skal møde op i centret for at opsige sit abonnement, er et urimeligt aftalevilkår, og at forbrugeren derfor ikke var forpligtet til at efterleve det. Nævnet lagde endvidere vægt på, at der som udgangspunkt ikke kan stilles krav til, hvordan en opsigelse skal ske, og at der i den konkrete sag ikke var nogle saglige hensyn, der begrundede, hvorfor forbrugeren skulle møde op i centret.
Forbrugeren fik 1.194 kroner tilbage
Da forbrugeren fik medhold i, at centret skulle have accepteret den opsigelse, han sendte dem via mail, besluttede Forbrugerklagenævnet også, at forbrugeren skulle have tilbagebetalt i alt 1.194 kroner, der var opkrævet efter forbrugerens opsigelse.
Hvis du i dine handelsbetingelser har et krav om, at opsigelse skal ske på en bestemt måde, skal du være opmærksom på, at kravet kan blive tilsidesat, og du skal derfor også respektere forbrugernes opsigelser, selvom forbrugerne benytter en anden opsigelsesmetode end den, der fremgår af dine handelsbetingelser.